Service Management för ingenjörer
7.5 HPI kursen beskrivs utvecklingen inom tjänsteforskning (service management research). I kursen diskuteras och analyseras centrala begrepp inom området och hur dessa begrepp används inom såväl forskning som praktik. Bland annat diskuteras tjänst, interaktioner, värdeskapande och varu- och tjänstelogiken. Vidare behandlas modeller för att beskriva, kategorisera och analysera värdeskapande genom tjänster. Särskilt fokus ligger på hur organisationen kan skapa värde för kunderna. Även hur kunder själva skapar värde och hur värdeskapande sker i direkt interaktion mellan kunder, företag, organisationer och samhälle diskuteras.
Studenten deltar aktivt i att skapa kursens innehåll genom att delta i diskussioner på seminarier, där innehållet tas fram och styrs av studenterna själva. Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande på seminarier och workshops.
Studenten deltar aktivt i att skapa kursens innehåll genom att delta i diskussioner på seminarier, där innehållet tas fram och styrs av studenterna själva. Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande på seminarier och workshops.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Kandidatexamen med huvudområde industriell ekonomi eller annan teknisk inriktning, eller avklarade kurser om 105 hp från termin 1 till 4, samt 22,5 hp från termin 5 från Civilingenjör industriell ekonomi (TACIE). Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Masterprogram i innovation och tjänsteutveckling (läses år 1)
- Civilingenjör Industriell ekonomi (läses år 4)