Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 2
30.0 HPStudenternas lärande möjliggörs genom att ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper sätts i ett systematiskt sammanhang. Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, litteraturseminarier, mikroundervisning samt som praktisk presentation av metodik i olika lärandeaktiviteter. Teori och praktik integreras i samtliga delkurser. För att knyta samman universitetsstudier med skolverksamhet ingår i delkurs 4 fältstudiedagar i form av auskultation och undervisning.
Delkurs 1. Träningsfysiologi i teori och praktik, 7,5 hp
Tränings- och rörelselära studeras med fokus på barns och ungdomars olika idrotts-, rörelse- och fysiska aktiviteter i skolan som helhet och ämnet Idrott och hälsa i synnerhet. Arbetsfysiologiska mätmetoder i samband med fysisk aktivitet behandlas i delkursen för djupare förståelse av barns och ungdomars fysiologiska utveckling. I delkursen behandlas även ergonomi med tonvikt på hälsa och rörelsemönster med främsta syfte att förebygga skador. I delkursen integreras även ett samhällsperspektiv kring förekomst av fysisk aktivitet hos barn och unga utifrån studier där fysisk aktivitet studerats i relation till hälsa samt undervisningsämnet Idrott och hälsa. Fysisk aktivitet studeras här utifrån ett salutogent förhållningssätt med betoning på hälsopromotiva aspekter. I delkursen ingår såväl teoretiska som praktiska moment.
Delkurs 2. Idrott och hälsas didaktik II, 7,5 hp
I delkursen presenteras olika idrottsdidaktiska forskningstraditioner. Idrottsdidaktiska teorier analyseras och didaktiska modeller introduceras samt jämförs med utgångspunkt från nationell och internationell idrottsdidaktisk forskning. Lärande behandlas kopplat till undervisningens utformning och utförande, inbegripet specialpedagogiska insatser. I delkursen praktiseras olika idrotts-, rörelse- och fysiska aktiviteters kunskapstraditioner inräknat ämnesdidaktisk medvetenhet i/om/genom digitala lärresurser av vad som kan skapa mervärde för lärandet. Kunskaper om barns och ungdomars utveckling och lärande fördjupas i teori och praktik. Därtill behandlas hur risker och säkerhet bedöms och hanteras i undervisning i Idrott och hälsa.
Delkurs 3. Kropp, hälsa och rörelse, 7,5 hp
Olika former av idrotts-, rörelse- och fysiska aktiviteter lyfts fram och relateras till målen för skolans undervisning i ämnet Idrott och hälsa. Hälsa utifrån ett salutogent perspektiv fördjupas och diskuteras. I delkursen belyses olika perspektiv på kropp, rörelse och dansformer samt kroppens betydelse vid identitetsskapandet. Delkursen genomsyras även av ett normkritiskt perspektiv, liksom av studentens egen förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv i pedagogisk verksamhet. I delkursen problematiseras och analyseras olika läraktiviteter ur ett historiskt, kulturellt och didaktiskt perspektiv och dess betydelse för ungas fysiska och psykosociala utveckling. Därtill ska studenten vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter att leda och stimulera ungas utveckling och motivation att regelbundet utöva hälsofrämjande rörelse- idrottsliga- och fysiska aktiviteter.
Delkurs 4. Idrott och hälsas didaktik III, 7,5 hp
Delkursen innebär en utveckling och fördjupning av studentens ämneskunskaper inom det ämnesdidaktiska fältet. Undervisning i ämnet Idrott och hälsa analyseras med utgångspunkt i idrottsdidaktiska modeller och vetenskapliga teorier utifrån ett normkritiskt perspektiv. Olika former av idrottsdidaktiska sammanhang relateras till ämnesinnehåll, ämneskunskaper och mål för skolans undervisning i ämnet Idrott och hälsa. I delkursen behandlas betyg och bedömning i relation till de centrala styrdokumenten, ämnesinnehåll och betygskriterier för ämnet Idrott och hälsa. Friluftsverksamhet planeras och genomförs med fokus på friluftslivsteknik i lägerverksamhet.
Delkurs 1. Träningsfysiologi i teori och praktik, 7,5 hp
Tränings- och rörelselära studeras med fokus på barns och ungdomars olika idrotts-, rörelse- och fysiska aktiviteter i skolan som helhet och ämnet Idrott och hälsa i synnerhet. Arbetsfysiologiska mätmetoder i samband med fysisk aktivitet behandlas i delkursen för djupare förståelse av barns och ungdomars fysiologiska utveckling. I delkursen behandlas även ergonomi med tonvikt på hälsa och rörelsemönster med främsta syfte att förebygga skador. I delkursen integreras även ett samhällsperspektiv kring förekomst av fysisk aktivitet hos barn och unga utifrån studier där fysisk aktivitet studerats i relation till hälsa samt undervisningsämnet Idrott och hälsa. Fysisk aktivitet studeras här utifrån ett salutogent förhållningssätt med betoning på hälsopromotiva aspekter. I delkursen ingår såväl teoretiska som praktiska moment.
Delkurs 2. Idrott och hälsas didaktik II, 7,5 hp
I delkursen presenteras olika idrottsdidaktiska forskningstraditioner. Idrottsdidaktiska teorier analyseras och didaktiska modeller introduceras samt jämförs med utgångspunkt från nationell och internationell idrottsdidaktisk forskning. Lärande behandlas kopplat till undervisningens utformning och utförande, inbegripet specialpedagogiska insatser. I delkursen praktiseras olika idrotts-, rörelse- och fysiska aktiviteters kunskapstraditioner inräknat ämnesdidaktisk medvetenhet i/om/genom digitala lärresurser av vad som kan skapa mervärde för lärandet. Kunskaper om barns och ungdomars utveckling och lärande fördjupas i teori och praktik. Därtill behandlas hur risker och säkerhet bedöms och hanteras i undervisning i Idrott och hälsa.
Delkurs 3. Kropp, hälsa och rörelse, 7,5 hp
Olika former av idrotts-, rörelse- och fysiska aktiviteter lyfts fram och relateras till målen för skolans undervisning i ämnet Idrott och hälsa. Hälsa utifrån ett salutogent perspektiv fördjupas och diskuteras. I delkursen belyses olika perspektiv på kropp, rörelse och dansformer samt kroppens betydelse vid identitetsskapandet. Delkursen genomsyras även av ett normkritiskt perspektiv, liksom av studentens egen förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv i pedagogisk verksamhet. I delkursen problematiseras och analyseras olika läraktiviteter ur ett historiskt, kulturellt och didaktiskt perspektiv och dess betydelse för ungas fysiska och psykosociala utveckling. Därtill ska studenten vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter att leda och stimulera ungas utveckling och motivation att regelbundet utöva hälsofrämjande rörelse- idrottsliga- och fysiska aktiviteter.
Delkurs 4. Idrott och hälsas didaktik III, 7,5 hp
Delkursen innebär en utveckling och fördjupning av studentens ämneskunskaper inom det ämnesdidaktiska fältet. Undervisning i ämnet Idrott och hälsa analyseras med utgångspunkt i idrottsdidaktiska modeller och vetenskapliga teorier utifrån ett normkritiskt perspektiv. Olika former av idrottsdidaktiska sammanhang relateras till ämnesinnehåll, ämneskunskaper och mål för skolans undervisning i ämnet Idrott och hälsa. I delkursen behandlas betyg och bedömning i relation till de centrala styrdokumenten, ämnesinnehåll och betygskriterier för ämnet Idrott och hälsa. Friluftsverksamhet planeras och genomförs med fokus på friluftslivsteknik i lägerverksamhet.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Registrerad på Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 1, 30 hp