Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 3, för årskurs 7-9
22.5 HPUndervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, litteraturseminarier samt som praktisk presentation av lektionsmetodik i olika fysiska aktiviteter. Teori och praktik integreras i samtliga delkurser. Undervisningen kräver aktivt deltagande.
Delkurs 1. Friluftsliv, hälsa och ledarskap, 7,5 hp
I delkursen studeras hur olika hälsoprojekt kan bedrivas inom ramen för skolans verksamhet. Ledarrollen problematiseras och kopplas till den professionella och personliga utvecklingen. Friluftsliv studeras med en ämnesdidaktisk inriktning, med fokus på ämneskunskaper inom orientering och hälso- och miljöfrämjande aspekter. Friluftsliv praktiseras genom ett vildmarksäventyr, där upplevelse och ledarskap är i fokus.
Delkurs 2. VFU 1, 7,5 hp
Under kursen får studenten:
- möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans
vardagsarbete,
- tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv,
- praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik,
- använda IKT i skolan,
- auskultera,
- diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling,
- beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan,
- skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 3. Idrott och hälsa - påbyggnad och fördjupning, 7,5 hp
Under delkursens gång behandlas kunskaper om bedömning och betygsättning. Den kunskapssyn som genomsyrar styrdokumenten och de kunskapskvaliteter som ämnet avses utveckla hos eleverna, problematiseras. Ämnet idrott och hälsas syfte, centralt innehåll, undervisningsstrategier och kunskapskrav problematiseras och relateras till bedömning och betygssättning. Inkludering och normkritisk pedagogik illustreras och utarbetas för att nå lärande för alla. I delkursen planerar, genomför och utvärderar studenten också hur terminsplaneringar kan utformas under olika årstider samt i varierande miljöer.
Kurslitteratur och övriga läromedel. Se separat dokument.
Delkurs 1. Friluftsliv, hälsa och ledarskap, 7,5 hp
I delkursen studeras hur olika hälsoprojekt kan bedrivas inom ramen för skolans verksamhet. Ledarrollen problematiseras och kopplas till den professionella och personliga utvecklingen. Friluftsliv studeras med en ämnesdidaktisk inriktning, med fokus på ämneskunskaper inom orientering och hälso- och miljöfrämjande aspekter. Friluftsliv praktiseras genom ett vildmarksäventyr, där upplevelse och ledarskap är i fokus.
Delkurs 2. VFU 1, 7,5 hp
Under kursen får studenten:
- möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans
vardagsarbete,
- tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv,
- praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik,
- använda IKT i skolan,
- auskultera,
- diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling,
- beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan,
- skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 3. Idrott och hälsa - påbyggnad och fördjupning, 7,5 hp
Under delkursens gång behandlas kunskaper om bedömning och betygsättning. Den kunskapssyn som genomsyrar styrdokumenten och de kunskapskvaliteter som ämnet avses utveckla hos eleverna, problematiseras. Ämnet idrott och hälsas syfte, centralt innehåll, undervisningsstrategier och kunskapskrav problematiseras och relateras till bedömning och betygssättning. Inkludering och normkritisk pedagogik illustreras och utarbetas för att nå lärande för alla. I delkursen planerar, genomför och utvärderar studenten också hur terminsplaneringar kan utformas under olika årstider samt i varierande miljöer.
Kurslitteratur och övriga läromedel. Se separat dokument.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst betyget godkänd på Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 1 och registrerad på kurs Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 2. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
IDGL30
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.