Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 2
30.0 HPUndervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten, litteraturseminarier samt som praktisk presentation av metodik i olika fysiska aktiviteter. Teori och praktik integreras i samtliga delkurser. Undervisningen kräver aktiv närvaro av den studerande.
Delkurs 1. Idrottsdidaktik, 7,5 hp
I delkursen presenteras olika idrottsdidaktiska forskningstraditioner. Idrottsdidaktiska teorier analyseras och didaktiska modeller introduceras samt jämförs med utgångspunkt från nationell och internationell idrottsdidaktisk forskning. Lärande behandlas också kopplat till undervisningens utformning och utförande. I delkursen praktiseras olika former av idrotts- och hälsoaktiviteter.
Delkurs 2. Träningsfysiologi i teori och praktik, 7,5 hp
I delkursen ingår såväl teoretiska som praktiska moment.
Rörelselära studeras med fokus på barns- och ungdomars idrottande. Arbetsfysiologiska mätmetoder i samband med fysisk aktivitet behandlas i delkursen. I delkursen behandlas även ergonomi med tonvikt på hälsa och rörelsemönster med främsta syfte att förebygga skador. Kursen integrerar även ett samhällsperspektiv kring förekomst av fysisk aktivitet hos barn och unga utifrån studier där fysisk aktivitet studerats i relation till hälsa. Fysisk aktivitet studeras här med betoning på hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande aspekter.
Delkurs 3. Kropp, hälsa och rörelse, 7,5 hp
Olika former av fysisk aktivitet lyfts fram och relateras till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I delkursen belyses olika perspektiv på kropp och rörelse och kroppens betydelse vid identitetsskapandet och genomsyras ur ett normkritiskt perspektiv. I delkursen problematiseras och analyseras olika fysiska aktiviteter utifrån dess betydelse för ungas fysiska och psykosociala utveckling. Studenten ska även presentera en idrottsaktivitet ur ett historiskt, kulturellt och didaktiskt perspektiv. Därtill ska studenten vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter att leda och stimulera ungas utveckling och motivation att regelbundet utöva hälsofrämjande fysiska aktiviteter.
Delkurs 4. Idrottsdidaktiska modeller, 7,5 hp
Delkursen innebär en utveckling och fördjupning av studentens kunskaper inom det idrottsdidaktiska fältet. Undervisning i ämnet idrott och hälsa analyseras med utgångspunkt i idrottsdidaktiska modeller, teorier och genom olika genusperspektiv. Olika former av lek, idrott och friluftsliv sätts i idrottsdidaktiska sammanhang och relateras främst till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I delkursen behandlas de centrala styrdokumenten för idrott och hälsa kopplat till innehåll och bedömningskriterier. Friluftsverksamhet planeras och genomförs med fokus på friluftslivsteknik i lägerverksamhet.
Delkurs 1. Idrottsdidaktik, 7,5 hp
I delkursen presenteras olika idrottsdidaktiska forskningstraditioner. Idrottsdidaktiska teorier analyseras och didaktiska modeller introduceras samt jämförs med utgångspunkt från nationell och internationell idrottsdidaktisk forskning. Lärande behandlas också kopplat till undervisningens utformning och utförande. I delkursen praktiseras olika former av idrotts- och hälsoaktiviteter.
Delkurs 2. Träningsfysiologi i teori och praktik, 7,5 hp
I delkursen ingår såväl teoretiska som praktiska moment.
Rörelselära studeras med fokus på barns- och ungdomars idrottande. Arbetsfysiologiska mätmetoder i samband med fysisk aktivitet behandlas i delkursen. I delkursen behandlas även ergonomi med tonvikt på hälsa och rörelsemönster med främsta syfte att förebygga skador. Kursen integrerar även ett samhällsperspektiv kring förekomst av fysisk aktivitet hos barn och unga utifrån studier där fysisk aktivitet studerats i relation till hälsa. Fysisk aktivitet studeras här med betoning på hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande aspekter.
Delkurs 3. Kropp, hälsa och rörelse, 7,5 hp
Olika former av fysisk aktivitet lyfts fram och relateras till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I delkursen belyses olika perspektiv på kropp och rörelse och kroppens betydelse vid identitetsskapandet och genomsyras ur ett normkritiskt perspektiv. I delkursen problematiseras och analyseras olika fysiska aktiviteter utifrån dess betydelse för ungas fysiska och psykosociala utveckling. Studenten ska även presentera en idrottsaktivitet ur ett historiskt, kulturellt och didaktiskt perspektiv. Därtill ska studenten vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter att leda och stimulera ungas utveckling och motivation att regelbundet utöva hälsofrämjande fysiska aktiviteter.
Delkurs 4. Idrottsdidaktiska modeller, 7,5 hp
Delkursen innebär en utveckling och fördjupning av studentens kunskaper inom det idrottsdidaktiska fältet. Undervisning i ämnet idrott och hälsa analyseras med utgångspunkt i idrottsdidaktiska modeller, teorier och genom olika genusperspektiv. Olika former av lek, idrott och friluftsliv sätts i idrottsdidaktiska sammanhang och relateras främst till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I delkursen behandlas de centrala styrdokumenten för idrott och hälsa kopplat till innehåll och bedömningskriterier. Friluftsverksamhet planeras och genomförs med fokus på friluftslivsteknik i lägerverksamhet.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Registrerad på Idrottsvetenskap med didaktisk inriktning 1, 30 hp
Kurskod:
IDGL12
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.