Idrottsvetenskap för lärare mot äldre barn
30.0 HPKursen består av tre delkurser:
Delkurs 1 Verksamhetsförlagd kurs II, 7,5 hp
Delkursens mål är att den studerande fördjupar sina idrottsdidaktiska kunskaper genom nära samarbete med lärare inom det allmänna skolväsendet. Olika former av dans lek, idrott och friluftsliv praktiseras och relateras främst till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I denna delkurs behandlas också planering och betygsättning i ämnet idrott och hälsa.
Delkurs 2 Idrottsvetenskap ur ett humanbiologiskt perspektiv II, 7,5 hp
Delkursen har som mål att den studerande ska fördjupa sina kunskaper om människokroppens funktioner med tonvikt på muskelarbete och energiomsättning samt kost och näringslära. I kursen behandlas dessutom idrottsmedicinska aspekter samt arbetsfysiologiska mätmetoder i samband med fysisk aktivitet. Delkursen innehåller en fördjupad studie av ergonomi.
Delkurs 3 Idrottsvetenskap - lärande och ledarskap II, 15 hp
Delkursen har som mål att den studerande ska vidareutveckla sina idrottsdidaktiska kunskaper och färdigheter. Vidare ska den studerande tillägna sig grundläggande forskningsmetodik. Olika former av dans, lek, idrott och friluftsliv praktiseras och relateras främst till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. Lärarrollen diskuteras och praktiseras främst med avseende på kommunikation och samspel mellan lärare och elev. Delkursen tar också upp specialpedagogiska frågeställningar och hur idrottsaktiviteter för barn med funktionshinder väljs och praktiseras. I denna delkurs ska den studerande slutligen genomföra ett didaktiskt fördjupningsarbete i en för ämnet relevant idrottsaktivitet.
Delkurs 1 Verksamhetsförlagd kurs II, 7,5 hp
Delkursens mål är att den studerande fördjupar sina idrottsdidaktiska kunskaper genom nära samarbete med lärare inom det allmänna skolväsendet. Olika former av dans lek, idrott och friluftsliv praktiseras och relateras främst till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. I denna delkurs behandlas också planering och betygsättning i ämnet idrott och hälsa.
Delkurs 2 Idrottsvetenskap ur ett humanbiologiskt perspektiv II, 7,5 hp
Delkursen har som mål att den studerande ska fördjupa sina kunskaper om människokroppens funktioner med tonvikt på muskelarbete och energiomsättning samt kost och näringslära. I kursen behandlas dessutom idrottsmedicinska aspekter samt arbetsfysiologiska mätmetoder i samband med fysisk aktivitet. Delkursen innehåller en fördjupad studie av ergonomi.
Delkurs 3 Idrottsvetenskap - lärande och ledarskap II, 15 hp
Delkursen har som mål att den studerande ska vidareutveckla sina idrottsdidaktiska kunskaper och färdigheter. Vidare ska den studerande tillägna sig grundläggande forskningsmetodik. Olika former av dans, lek, idrott och friluftsliv praktiseras och relateras främst till målen för skolans undervisning i ämnet idrott och hälsa. Lärarrollen diskuteras och praktiseras främst med avseende på kommunikation och samspel mellan lärare och elev. Delkursen tar också upp specialpedagogiska frågeställningar och hur idrottsaktiviteter för barn med funktionshinder väljs och praktiseras. I denna delkurs ska den studerande slutligen genomföra ett didaktiskt fördjupningsarbete i en för ämnet relevant idrottsaktivitet.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Godkänd i kursen IDGAL1 eller motsvarande idrottspedagogisk högskoleutbildning, 1-30 hp
Urval:
1.Lärarstuderande grundskolans senare år
2. Yrkesverksamma lärare
Kurskod:
IDGBL1
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.