Idrottsvetenskap / Idrott och hälsa
30.0 HPKursens ämnesdidaktiska innehåll relateras dels till styrdokumenten om målen i idrott och hälsa på gymnasiet och dels till att de studerande på ett professionellt sätt skall kunna arbeta som idrottslärare. De studerande bekantar sig med såväl nationell som internationell forskning inom ämnet. I kursen ingår ett självständigt vetenskapligt arbete/examensarbete. Undervisningen sker både teoretiskt och praktiskt samt genom handledning i grupp eller individuellt.
Delkurs 1 Ämnesdidaktik, Friluftsliv och Idrottsaktiviteter, 7,5 hp
Delkursen syftar till fördjupning av och vidare kunskaper och färdigheter i utomhusaktiviteter och inomhusaktiviteter. Genom teoretiska och praktiska studier problematiseras och didaktiskt analyseras aktiviteterna utifrån vad det innebär för idrottsundervisningen. Friluftsliv praktiseras genom en vandring där naturupplevelse och ledarskap är i fokus. Därefter bearbetas friluftsliv utifrån hälso- och miljöaspekter samt med ämnesdidaktisk inriktning. I delkursen studeras hur olika hälsoprojekt kan bedrivas inom skolans verksamhet och vilka effekter dessa kan ha på barns och ungdomars psykosociala hälsa.
Delkurs 2 Vetenskaplig metod med didaktisk inriktning, 7,5 hp
I delkursen studeras vetenskapsteori och olika vetenskapliga ansatser för att bidra till en fördjupad utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt hos de studerande. Delkursen ger också fortsatta och fördjupade kunskaper i och om olika angreppssätt för relevanta idrottsrelaterade problemställningar samt utvecklar förmågan att analysera och värdera relationer mellan frågeställningar, metoder och resultat. I delkursen kommer vidare olika typer av problemställningar att diskuteras relaterat till idrottsvetenskapliga ämnen/discipliner, där olika former av data och datainsamlingsmetoder särskilt kommer att fokuseras.
Delkurs 3 Fördjupningsarbete/Examensarbete, 15 hp
Delkursen innebär att de studerande under handledning genomför ett vetenskapligt arbete inom det idrottsvetenskapliga fältet. Examensarbetet riktas mot skolmiljön med didaktisk anknytning. Förmåga till kritisk analys, metodiska arbetssätt och precisering av problemformulering och redovisning betonas. I kursen ingår också att studenten skall kunna kritiskt granska, värdera och diskutera kurskamraters uppsatser samt försvara och diskutera sin egen uppsats vid ett särskilt uppsatsseminarium. Examensarbetets ämne väljs av studenten i samråd med handledaren. Examensarbeten inom lärarutbildningen skall förena två verksamheter, lärarens och forskarens. Studenten skall genom examensarbetet kunna visa på förmåga att kunna genomföra en vetenskaplig undersökning, tillika använda sig av vetenskapliga metoder och teorier, både i sitt kommande yrkesarbete och som en förberedelse för eventuell forskarutbildning.
Delkurs 1 Ämnesdidaktik, Friluftsliv och Idrottsaktiviteter, 7,5 hp
Delkursen syftar till fördjupning av och vidare kunskaper och färdigheter i utomhusaktiviteter och inomhusaktiviteter. Genom teoretiska och praktiska studier problematiseras och didaktiskt analyseras aktiviteterna utifrån vad det innebär för idrottsundervisningen. Friluftsliv praktiseras genom en vandring där naturupplevelse och ledarskap är i fokus. Därefter bearbetas friluftsliv utifrån hälso- och miljöaspekter samt med ämnesdidaktisk inriktning. I delkursen studeras hur olika hälsoprojekt kan bedrivas inom skolans verksamhet och vilka effekter dessa kan ha på barns och ungdomars psykosociala hälsa.
Delkurs 2 Vetenskaplig metod med didaktisk inriktning, 7,5 hp
I delkursen studeras vetenskapsteori och olika vetenskapliga ansatser för att bidra till en fördjupad utveckling av ett vetenskapligt förhållningssätt hos de studerande. Delkursen ger också fortsatta och fördjupade kunskaper i och om olika angreppssätt för relevanta idrottsrelaterade problemställningar samt utvecklar förmågan att analysera och värdera relationer mellan frågeställningar, metoder och resultat. I delkursen kommer vidare olika typer av problemställningar att diskuteras relaterat till idrottsvetenskapliga ämnen/discipliner, där olika former av data och datainsamlingsmetoder särskilt kommer att fokuseras.
Delkurs 3 Fördjupningsarbete/Examensarbete, 15 hp
Delkursen innebär att de studerande under handledning genomför ett vetenskapligt arbete inom det idrottsvetenskapliga fältet. Examensarbetet riktas mot skolmiljön med didaktisk anknytning. Förmåga till kritisk analys, metodiska arbetssätt och precisering av problemformulering och redovisning betonas. I kursen ingår också att studenten skall kunna kritiskt granska, värdera och diskutera kurskamraters uppsatser samt försvara och diskutera sin egen uppsats vid ett särskilt uppsatsseminarium. Examensarbetets ämne väljs av studenten i samråd med handledaren. Examensarbeten inom lärarutbildningen skall förena två verksamheter, lärarens och forskarens. Studenten skall genom examensarbetet kunna visa på förmåga att kunna genomföra en vetenskaplig undersökning, tillika använda sig av vetenskapliga metoder och teorier, både i sitt kommande yrkesarbete och som en förberedelse för eventuell forskarutbildning.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Betyget Godkänd inom inriktningen Idrottsvetenskap för lärare mot äldre barn - idrott och hälsa, 1-60 hp.
Kurskod:
IDACL1
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.