Historia 2 med didaktisk inriktning
30.0 HPKursen består av fyra delkurser.
Delkurs 1. Historiska samhällsprocesser: tematiska litteraturfördjupningar
I delkursen behandlas ett avgränsat område inom det historievetenskapliga fältet. Här ges en kort introduktion till den historiska forskningsprocessen. Fokus är en valbar tematisk fördjupning utifrån ett specifikt intresseområde kopplat till kommande uppsatsskrivande. Syftet är att utveckla fördjupade kunskaper kring en specifik tidsperiod, en samhällelig process eller ett historiskt problemområde och att där börja utforska betydelsen av olika teoretiska perspektiv. I det historiedidaktiska momentet introduceras olika ämnesdidaktiska modeller med fokus på frågedriven undervisning. I denna delkurs görs också ett skolbesök med särskilt fokus på undervisningens former.
Delkurs 2. Att forska i historia: material och metod
I delkursen är den historiska forskningsprocessen i praktik och teori, genom en systematisk genomgång av uppsatsarbetets olika delmoment, i fokus. Syftet är att lägga en metodologisk grund till kommande självständigt uppsatsarbete, som formuleras i ett individuellt uppsats-PM utifrån den tematiska litteraturfördjupningen i delkurs 1. I delkursen ingår besök av/till olika institutioner såsom arkiv och bibliotek samt ett moment av litteratursökning. I historiedidaktiken fortsätter arbetet med modellen, vilken introducerades i delkurs 1.
Delkurs 3. Att forska i historia: självständigt uppsatsarbete
I delkursen ges en inblick i den historiska forskningsprocessen i praktiken genom färdigställandet av ett självständigt arbete med hjälp av lämpliga metodologiska verktyg och relevant ämneskunskap utifrån historieämnets formella krav.
Delkurs 4. Kanonkvinnor och riktiga karlar: Genusteori i historisk forskning
I delkursen utvecklas arbetet från delkurs 1, angående att utforska betydelsen av teoretiska perspektiv, genom att delkursen behandlar olika teorier om kön och genus. Delkursen ger kunskaper om de livsvillkor människor haft i historien beroende på vilka könsroller de tillskrivits samt hur historiker går till väga för att studera detta. Föreställningar om hur genus i det förflutna interagerat med andra tankekomplex som till exempel nationalism tas också upp. Intersektionella perspektiv, som betonar hur genus samspelar med faktorer som klass, ålder, etnicitet, funktionsvariationer och liknande diskuteras. Under denna delkurs färdigställs det undervisningsupplägg som utvecklats med avstamp i modellen för frågedriven undervisning. Den utvecklade undervisningen redovisas bland annat i form av mikroundervisning.
Delkurs 1. Historiska samhällsprocesser: tematiska litteraturfördjupningar
I delkursen behandlas ett avgränsat område inom det historievetenskapliga fältet. Här ges en kort introduktion till den historiska forskningsprocessen. Fokus är en valbar tematisk fördjupning utifrån ett specifikt intresseområde kopplat till kommande uppsatsskrivande. Syftet är att utveckla fördjupade kunskaper kring en specifik tidsperiod, en samhällelig process eller ett historiskt problemområde och att där börja utforska betydelsen av olika teoretiska perspektiv. I det historiedidaktiska momentet introduceras olika ämnesdidaktiska modeller med fokus på frågedriven undervisning. I denna delkurs görs också ett skolbesök med särskilt fokus på undervisningens former.
Delkurs 2. Att forska i historia: material och metod
I delkursen är den historiska forskningsprocessen i praktik och teori, genom en systematisk genomgång av uppsatsarbetets olika delmoment, i fokus. Syftet är att lägga en metodologisk grund till kommande självständigt uppsatsarbete, som formuleras i ett individuellt uppsats-PM utifrån den tematiska litteraturfördjupningen i delkurs 1. I delkursen ingår besök av/till olika institutioner såsom arkiv och bibliotek samt ett moment av litteratursökning. I historiedidaktiken fortsätter arbetet med modellen, vilken introducerades i delkurs 1.
Delkurs 3. Att forska i historia: självständigt uppsatsarbete
I delkursen ges en inblick i den historiska forskningsprocessen i praktiken genom färdigställandet av ett självständigt arbete med hjälp av lämpliga metodologiska verktyg och relevant ämneskunskap utifrån historieämnets formella krav.
Delkurs 4. Kanonkvinnor och riktiga karlar: Genusteori i historisk forskning
I delkursen utvecklas arbetet från delkurs 1, angående att utforska betydelsen av teoretiska perspektiv, genom att delkursen behandlar olika teorier om kön och genus. Delkursen ger kunskaper om de livsvillkor människor haft i historien beroende på vilka könsroller de tillskrivits samt hur historiker går till väga för att studera detta. Föreställningar om hur genus i det förflutna interagerat med andra tankekomplex som till exempel nationalism tas också upp. Intersektionella perspektiv, som betonar hur genus samspelar med faktorer som klass, ålder, etnicitet, funktionsvariationer och liknande diskuteras. Under denna delkurs färdigställs det undervisningsupplägg som utvecklats med avstamp i modellen för frågedriven undervisning. Den utvecklade undervisningen redovisas bland annat i form av mikroundervisning.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Historia med didaktisk inriktning 1, minst betyget godkänd på 13,5 hp eller mer. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Historia (läses år 1)
- Ämneslärarprogrammet gymnasieskolan: Historia (läses år 1)