Frågedriven undervisning i SO-ämnen
7.5 HPKursens syfte är att fördjupa studentens metodiska förmåga att omsätta kvalificerade lärandemål till elevaktivt lärande genom frågedriven undervisning i SO-ämnena, Kursen syftar även till att utveckla förmågor att leda kollegialt samarbete för undervisningsutveckling. Kursen uppmärksammar frågedriven undervisning, så kallad "enquiry", som undervisningsmodell i ett nationellt och internationellt perspektiv. Modellen relateras till ämnesspecifikt lärande inom SO-fältet. Särskilt fokus riktas mot hur metoden kan användas för att omsätta och integrera FN:s globala mål 2030, i ett lärande inom SO-undervisningen. Vidare behandlar kursen den frågedrivna undervisningsmodellen i relation till ämnesdidaktiska teorier på undervisning, lärande och bedömning. Studenterna prövar modeller och utvecklar egna frågedrivna undersökningar.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav:
Examen på grundnivå omfattande minst 180 högskolepoäng med huvudområde historia, religion eller samhällskunskap. Gymnasiets Svenska kurs B/3 eller Svenska som andra språk kurs B/3 samt Engelska kurs A/6.
Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
HIA810
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.