Geografi med didaktisk inriktning 2
30.0 HPDelkurs 1: Hållbar utveckling, miljö och planering, 7,5 hp
Delkursen tar upp grundläggande förutsättningar för miljöproblem och dess samhälleliga konsekvenser och lösningar. Olika förhållningssätt till hållbar utveckling samt FNs globala mål diskuteras i ett geografiskt perspektiv. Vidare ska kursen behandla grunder i samhällsplanering och utifrån svenska exempel visa på tillämpningar i praktiken. Miljöfrågors tillämpning i skolmiljön undersöks och här lyfts särskilt barns och ungdomars perspektiv och delaktighet upp. Delar av kursen genomförs i formen av fältstudie/auskultation.
Delkurs 2: Att didaktisera geografi, 7,5 hp
Delkursen behandlar geografiämnets utveckling och förändring med tonvikt på historiskt, nationellt och internationellt perspektiv på geografi som skolämne. Utifrån en läroplansteoretisk ansats prövas olika utbildningsfilosofier och didaktiska typologier som verktyg för att diskutera och analysera läromedel och innehållsval i undervisningen. I kursen ingår också att utveckla förmågor att kritiskt diskutera bedömning som både produkt och process. Ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper tillämpas i mikroundervisning.
Delkurs 3: Landskap - lokalt och globalt, 7,5 hp
Delkursen behandlar exempel på landskap, naturresurser och miljöförändringar genom ett antal fallstudier som belyser människans samspel med naturen utifrån ett problembaserat perspektiv. Skilda förutsättningar för människan i olika delar av världen fokuseras med syfte att analysera samspel mellan natur och samhälle från lokal till global skala, varvid bl.a. intressekonflikter om naturresurser studeras. Till de aspekter som berörs hör politisk ekologi, naturgivna förutsättningar, miljöetiska perspektiv, samt genus- och klassperspektiv på landskap och landskapsförändringar. Delar av kursen genomförs i formen av fältstudie/auskultation.
Delkurs 4: Ett samhälle i förändring, 7,5hp
Det moderna samhällets framväxt är resultatet av en lång politisk process. I delkursen behandlas med utgångspunkt i aktuell politisk och ekonomisk geografisk teori olika rumsliga processer av betydelse för att förstå samhällsutveckling fram till i dag. I detta beaktas skillnader mellan stad och land, lokalt och globalt samt grundläggande förutsättningar vad gäller demografi, mobilitet, människors försörjningsmöjligheter och relationen familjeliv och arbetsliv. I detta ingår också frågor om människors rumsliga identiteter och livsvillkor såväl kulturellt, socialt som ekonomiskt. Utgångspunkten är Sverige som exempel för utblick mot världen.
Delkursen tar upp grundläggande förutsättningar för miljöproblem och dess samhälleliga konsekvenser och lösningar. Olika förhållningssätt till hållbar utveckling samt FNs globala mål diskuteras i ett geografiskt perspektiv. Vidare ska kursen behandla grunder i samhällsplanering och utifrån svenska exempel visa på tillämpningar i praktiken. Miljöfrågors tillämpning i skolmiljön undersöks och här lyfts särskilt barns och ungdomars perspektiv och delaktighet upp. Delar av kursen genomförs i formen av fältstudie/auskultation.
Delkurs 2: Att didaktisera geografi, 7,5 hp
Delkursen behandlar geografiämnets utveckling och förändring med tonvikt på historiskt, nationellt och internationellt perspektiv på geografi som skolämne. Utifrån en läroplansteoretisk ansats prövas olika utbildningsfilosofier och didaktiska typologier som verktyg för att diskutera och analysera läromedel och innehållsval i undervisningen. I kursen ingår också att utveckla förmågor att kritiskt diskutera bedömning som både produkt och process. Ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper tillämpas i mikroundervisning.
Delkurs 3: Landskap - lokalt och globalt, 7,5 hp
Delkursen behandlar exempel på landskap, naturresurser och miljöförändringar genom ett antal fallstudier som belyser människans samspel med naturen utifrån ett problembaserat perspektiv. Skilda förutsättningar för människan i olika delar av världen fokuseras med syfte att analysera samspel mellan natur och samhälle från lokal till global skala, varvid bl.a. intressekonflikter om naturresurser studeras. Till de aspekter som berörs hör politisk ekologi, naturgivna förutsättningar, miljöetiska perspektiv, samt genus- och klassperspektiv på landskap och landskapsförändringar. Delar av kursen genomförs i formen av fältstudie/auskultation.
Delkurs 4: Ett samhälle i förändring, 7,5hp
Det moderna samhällets framväxt är resultatet av en lång politisk process. I delkursen behandlas med utgångspunkt i aktuell politisk och ekonomisk geografisk teori olika rumsliga processer av betydelse för att förstå samhällsutveckling fram till i dag. I detta beaktas skillnader mellan stad och land, lokalt och globalt samt grundläggande förutsättningar vad gäller demografi, mobilitet, människors försörjningsmöjligheter och relationen familjeliv och arbetsliv. I detta ingår också frågor om människors rumsliga identiteter och livsvillkor såväl kulturellt, socialt som ekonomiskt. Utgångspunkten är Sverige som exempel för utblick mot världen.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Godkänd på minst 15hp av Geografi med didaktisk inriktning 1. Motsvarandebedömning kan göras.