Fysik V med didaktisk inriktning
22.5 HPDelkurs 1, Självständigt arbete, 15 hp
Kursen består av ett individuellt vetenskapligt arbete, som studenten väljer utifrån en frågeställning i samråd med examinator och/eller handledare. Arbetet skall bygga på studentens tidigare studier i fysik och fysikdidaktik och utgöra en fördjupning av dessa. Parallellt med det individuella arbetet skall även litteraturstudier genomföras. Undervisningsformer är handledningssamtal och seminarier.
Delkurs 2, Nanovetenskap, 7,5 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, projektarbeten och laborationer.
Delmoment:
Nanovetenskapens grunder: Vad är nano? Grundläggande fysikaliska egenskaper och fenomen i nanometerstora strukturer.
Nanovetenskapens verktyg: Experimentella metoder för karakterisering av nanostrukturer (spektroskopi och mikroskopi) och manipulation av dessa.
Nanopartiklar: Metaller, halvledare och molekylära material.
Nanomaterial: Former av kol; fullerener, kolnanorör, grafen samt organiska molekyler och polymerer.
Nanomaterial: Ordnade, oordnade, kompositer. Nanomodifierade material för att ändra materialegenskaper; mekaniska, elektroniska, optiska och magnetiska.
Syntes av nanopartiklar och nanomaterial: Kvantbrunnar, kvanttrådar, kvantprickar mm. med top-down- och bottom-up-metoder.
Nanoelektronik och nanooptik: en-elektron elektronik, magnetiska Random Access Memory (MRAM), kvantdatorer, fotoniska kristaller, nanolaser, nanoelektromekaniska system (NEMS).
Nanoteknik och energitillämpningar: solceller och bränsleceller.
Nanoteknik och miljötillämpningar: katalys och rening.
Nanovetenskap och medicinska tillämpningar: lab-på-ett-chip, biosensorer, nanopartiklar för diagnos och medicindosering.
Tillämpningar av nanoteknik, t.ex. en-elektron transistor, katalys, NEMS, solceller, molekylär elektronik, funktionella material, medicinsk diagnos och terapi.
Marknaden för nanotekniska innovationer och företag.
Kursen består av ett individuellt vetenskapligt arbete, som studenten väljer utifrån en frågeställning i samråd med examinator och/eller handledare. Arbetet skall bygga på studentens tidigare studier i fysik och fysikdidaktik och utgöra en fördjupning av dessa. Parallellt med det individuella arbetet skall även litteraturstudier genomföras. Undervisningsformer är handledningssamtal och seminarier.
Delkurs 2, Nanovetenskap, 7,5 hp
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, projektarbeten och laborationer.
Delmoment:
Nanovetenskapens grunder: Vad är nano? Grundläggande fysikaliska egenskaper och fenomen i nanometerstora strukturer.
Nanovetenskapens verktyg: Experimentella metoder för karakterisering av nanostrukturer (spektroskopi och mikroskopi) och manipulation av dessa.
Nanopartiklar: Metaller, halvledare och molekylära material.
Nanomaterial: Former av kol; fullerener, kolnanorör, grafen samt organiska molekyler och polymerer.
Nanomaterial: Ordnade, oordnade, kompositer. Nanomodifierade material för att ändra materialegenskaper; mekaniska, elektroniska, optiska och magnetiska.
Syntes av nanopartiklar och nanomaterial: Kvantbrunnar, kvanttrådar, kvantprickar mm. med top-down- och bottom-up-metoder.
Nanoelektronik och nanooptik: en-elektron elektronik, magnetiska Random Access Memory (MRAM), kvantdatorer, fotoniska kristaller, nanolaser, nanoelektromekaniska system (NEMS).
Nanoteknik och energitillämpningar: solceller och bränsleceller.
Nanoteknik och miljötillämpningar: katalys och rening.
Nanovetenskap och medicinska tillämpningar: lab-på-ett-chip, biosensorer, nanopartiklar för diagnos och medicindosering.
Tillämpningar av nanoteknik, t.ex. en-elektron transistor, katalys, NEMS, solceller, molekylär elektronik, funktionella material, medicinsk diagnos och terapi.
Marknaden för nanotekniska innovationer och företag.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
För tillträde till kursen fordras godkända kurser i matematik 30 hp, inkluderande kurser i analys och linjär algebra samt godkända kurser i fysik 60 hp, inkluderande Inledande modern fysik, Termodynamik och statistisk fysik, och Fysikdidaktik.
Motsvarandebedömning kan göras.