Företagsekonomi II
30.0 HPKursen består av fyra delkurser om vardera 7 hp: Marknadsföring II, Ledarskap och organisation, Externredovisning II och Investering och finansiering samt en delkurs om 2 hp: Affärssystem.
Delkurs 1 - Marknadsföring II (7 hp)
Delkursen Marknadsföring II behandlar marknadsföringsperspektiv som relateras till specifika marknadsföringsproblem inom företagsmarknaden, Business-to-Business. Studenten förväntas även öka sin insikt i och förståelse för strategiska marknadsföringsfrågor och utveckla ett kritiskt förhållningssätt till modern marknadsföringsteori. Studenterna tränar akademiskt skrivande, att arbeta i grupp, samt förmågan att muntligt föra diskussioner.
Delkurs 2 - Ledarskap och organisation (7 hp)
I delkursen Ledarskap och organisation fördjupas kunskaperna avseende centrala organisationsteoretiska perspektiv, såsom jämställdhet. Vidare behandlas både traditionella och alternativa ledarskapsperspektiv liksom ledarskap i olika typer av organisationer. Studenten fördjupar även kunskaperna genom att identifiera och analysera problemställningar inom ledarskap och organisation. Genom inlämningsuppgifter tränas det akademiska skrivandet.
Delkursen 3 - Externredovisning II (7 hp)
Delkursen Externredovisning II inkluderar ett avsnitt om upprättande av årsbokslut för större företag med tillämpning av god redovisningssed, vilket bland annat inkluderar Bokföringsnämndens allmänna råd. Detta avsnitt är en fördjupning från delkursen Externredovisning I som ingår i Företagsekonomi I. Upprättande av koncernbokslut med tillämpning av förvärvsmetoden behandlas också. Vidare skall studenten lära sig upprätta och tolka den finansiella rapporten kassaflödesanalys samt beräkna och tolka grundläggande finansiella nyckeltal, vilka används vid analys av företags verksamhet. I delkursen behandlas också hållbarhetsredovisning, liksom ett avsnitt om lagstadgad revision.
Delkurs 4 - Affärssystem (2 hp)
I delkursen Affärssystem lär sig studenten vilka delar som ingår i ett affärssystem och hur de samverkar. Studenten lär sig också att lösa enklare praktiska problem genom att använda affärssystemet.
Delkurs 5 - Investering och finansiering (7 hp)
I delkursen fokuseras företagets investerings- och finansieringsbeslut och beslutens ekonomiska konsekvenser. Vid investeringsbedömningar behandlas dels olika finansiärers krav på företaget som investeringsobjekt, dels företagets kriterier för investeringars lönsamhet. Centrala aspekter vid lönsamhetsanalyser är pengars tidsvärde, risk, förväntad avkastning och investeringens förväntade kassaflöden. Investeringar i långsiktiga projekt medför ett framtida kapitalbehov där metoder för beräkning av kapitalbehov behandlas. Centrala aspekter vid finansieringsbedömningar är olika finansieringsformers för- och nackdelar samt kapitalstrukturens påverkan på företagets finansieringsbeslut.
Delkurs 1 - Marknadsföring II (7 hp)
Delkursen Marknadsföring II behandlar marknadsföringsperspektiv som relateras till specifika marknadsföringsproblem inom företagsmarknaden, Business-to-Business. Studenten förväntas även öka sin insikt i och förståelse för strategiska marknadsföringsfrågor och utveckla ett kritiskt förhållningssätt till modern marknadsföringsteori. Studenterna tränar akademiskt skrivande, att arbeta i grupp, samt förmågan att muntligt föra diskussioner.
Delkurs 2 - Ledarskap och organisation (7 hp)
I delkursen Ledarskap och organisation fördjupas kunskaperna avseende centrala organisationsteoretiska perspektiv, såsom jämställdhet. Vidare behandlas både traditionella och alternativa ledarskapsperspektiv liksom ledarskap i olika typer av organisationer. Studenten fördjupar även kunskaperna genom att identifiera och analysera problemställningar inom ledarskap och organisation. Genom inlämningsuppgifter tränas det akademiska skrivandet.
Delkursen 3 - Externredovisning II (7 hp)
Delkursen Externredovisning II inkluderar ett avsnitt om upprättande av årsbokslut för större företag med tillämpning av god redovisningssed, vilket bland annat inkluderar Bokföringsnämndens allmänna råd. Detta avsnitt är en fördjupning från delkursen Externredovisning I som ingår i Företagsekonomi I. Upprättande av koncernbokslut med tillämpning av förvärvsmetoden behandlas också. Vidare skall studenten lära sig upprätta och tolka den finansiella rapporten kassaflödesanalys samt beräkna och tolka grundläggande finansiella nyckeltal, vilka används vid analys av företags verksamhet. I delkursen behandlas också hållbarhetsredovisning, liksom ett avsnitt om lagstadgad revision.
Delkurs 4 - Affärssystem (2 hp)
I delkursen Affärssystem lär sig studenten vilka delar som ingår i ett affärssystem och hur de samverkar. Studenten lär sig också att lösa enklare praktiska problem genom att använda affärssystemet.
Delkurs 5 - Investering och finansiering (7 hp)
I delkursen fokuseras företagets investerings- och finansieringsbeslut och beslutens ekonomiska konsekvenser. Vid investeringsbedömningar behandlas dels olika finansiärers krav på företaget som investeringsobjekt, dels företagets kriterier för investeringars lönsamhet. Centrala aspekter vid lönsamhetsanalyser är pengars tidsvärde, risk, förväntad avkastning och investeringens förväntade kassaflöden. Investeringar i långsiktiga projekt medför ett framtida kapitalbehov där metoder för beräkning av kapitalbehov behandlas. Centrala aspekter vid finansieringsbedömningar är olika finansieringsformers för- och nackdelar samt kapitalstrukturens påverkan på företagets finansieringsbeslut.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
FEGA01 Företagsekonomi I, 30 hp. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Civilekonomprogrammet (läses år 2)