Företagsekonomi I
30.0 HPKursen består av fem delkurser.
Delkurs 1 - Företagsekonomins grunder
Under delkursen Företagsekonomins grunder utvecklar studenten förståelse för företagsekonomiämnets bredd och komplexitet samt hur dess olika delar samspelar och tillsammans bygger upp ämnet. Hållbarhet och jämställdhet introduceras i relation till företagsekonomiämnet.
Delkurs 2 - Externredovisning I
Externredovisning är den lagstadgade informationen till företagets externa intressenter. I delkursen Externredovisning I behandlas grundläggande begrepp, principer och den dubbla bokföringens teknik samt upprättandet av årsbokslut med tillämpning av god redovisningssed.
Delkurs 3 - Marknadsföring I
I delkursen Marknadsföring I diskuteras och förklaras grundläggande begrepp, modeller och teorier utifrån ett företagsperspektiv. I delkursen behandlas främst konsumentmarknadsföring och centrala områden är marknadsföringsprocessen, konsumentbeteende och marknadskommunikation. Hållbarhet och jämställdhet i förhållande till marknadsföring ingår i delkursen. Akademiskt skrivande, att arbeta i grupp, samt presentationsteknik introduceras.
Delkurs 4 - Ekonomistyrning I
I delkursen Ekonomistyrning I behandlas grundläggande begrepp, modeller och metoder relaterade till styrning, analys- och kalkylmodeller, budgetering och prestationsmätning. Under delkursen relateras även ekonomistyrning till företags implementering av strategier, såsom marknads-, konkurrens-, och hållbarhetsstrategier.
Delkurs 5 - Organisation
I delkursen Organisation behandlas grundläggande begrepp och teorier. Teorierna relateras till dagens organisationer och deras praktiska relevans betonas. Organisationer studeras utifrån flera perspektiv såsom struktur, kultur, styrning och jämställdhet. Studenten får fortsatt introduktion i akademiskt skrivande.
Undervisningsformerna under kursen består av föreläsningar och seminarier.
Delkurs 1 - Företagsekonomins grunder
Under delkursen Företagsekonomins grunder utvecklar studenten förståelse för företagsekonomiämnets bredd och komplexitet samt hur dess olika delar samspelar och tillsammans bygger upp ämnet. Hållbarhet och jämställdhet introduceras i relation till företagsekonomiämnet.
Delkurs 2 - Externredovisning I
Externredovisning är den lagstadgade informationen till företagets externa intressenter. I delkursen Externredovisning I behandlas grundläggande begrepp, principer och den dubbla bokföringens teknik samt upprättandet av årsbokslut med tillämpning av god redovisningssed.
Delkurs 3 - Marknadsföring I
I delkursen Marknadsföring I diskuteras och förklaras grundläggande begrepp, modeller och teorier utifrån ett företagsperspektiv. I delkursen behandlas främst konsumentmarknadsföring och centrala områden är marknadsföringsprocessen, konsumentbeteende och marknadskommunikation. Hållbarhet och jämställdhet i förhållande till marknadsföring ingår i delkursen. Akademiskt skrivande, att arbeta i grupp, samt presentationsteknik introduceras.
Delkurs 4 - Ekonomistyrning I
I delkursen Ekonomistyrning I behandlas grundläggande begrepp, modeller och metoder relaterade till styrning, analys- och kalkylmodeller, budgetering och prestationsmätning. Under delkursen relateras även ekonomistyrning till företags implementering av strategier, såsom marknads-, konkurrens-, och hållbarhetsstrategier.
Delkurs 5 - Organisation
I delkursen Organisation behandlas grundläggande begrepp och teorier. Teorierna relateras till dagens organisationer och deras praktiska relevans betonas. Organisationer studeras utifrån flera perspektiv såsom struktur, kultur, styrning och jämställdhet. Studenten får fortsatt introduktion i akademiskt skrivande.
Undervisningsformerna under kursen består av föreläsningar och seminarier.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet samt gymnasiets Engelska 6, Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Civilekonomprogrammet (läses år 1)
- Internationella affärer (läses år 1)
- IT-design: Affärssystem och ekonomi (läses år 1)