Strategier för värdeskapande
5.0 HPKursen är utformad för att ge studenten en djupgående förståelse för hur strategimodeller kan utvecklas och leverera ökat kundvärde och ökad resurseffektivitet, i både B2C- (business to consumer) och B2B- (business to business) kontexter. Kursen tar en utgångspunkt i strategiska ramverk och modeller, och ger studenten verktyg för att analysera, utveckla och tillämpa värdeskapande strategier i både B2C- och B2B-kontexter. Studenten tränas även i att inkludera etiska ställningstaganden i strategierna för värdeskapande. Under kursens gång reflekterar och bedömer studenten även hur värdeskapande inte bara handlar om ekonomisk lönsamhet, utan också om att skapa långsiktigt hållbart värde till nytta för företaget, kunder, medarbetare, leverantörer och samhället i stort.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Kandidatexamen om minst 180 hp med huvudområde från tekniska, naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga eller humanistiska ämnen, inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp på G2E-nivå. Gymnasiets Engelska kurs 6 eller B.
Alternativt 90 hp företagsekonomi från Civilekonomprogrammet (SACEK) varav 30 hp på G2F-nivå eller högre.
Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Civilekonomprogrammet (läses år 4)
- Masterprogram i management: hållbart värdeskapande (läses år 1)