Marknadsföringsteori
7.5 HPKursen ger en överblick över forskningsfronten i marknadsföringsteori och antar ett holistiskt grepp för att förstå marknadsföring och dess roll i vårt samtida samhälle. Diskussionerna i kursen fokuserar på hur aktuella och centrala teorier, begrepp och modeller inom marknadsföring, till exempel teorier om strategiska orienteringar, marknadsstrategier, varumärkesstrategier och marknadskommunikation, kan tillämpas och integreras i både forskning och praktik relaterat till aktuella och komplexa fenomen, frågeställningar, situationer och samhällsutmaningar. Kursen beskriver och problematiserar bland annat hur samhälleliga utmaningar kopplade till exempelvis digitalisering, affärsetik, hållbar utveckling och mångfald behandlas i samtida marknadsföringsteori och praktik. Diskussionerna förs på en samhällsnivå, en branschnivå, en företagsnivå och en konsumentnivå för att ge en övergripande förståelse för marknadsföring och dess effekter på olika intressenter.
Genom hela kursen tränas studenten i att kritiskt granska och använda aktuell vetenskaplig forskning inom marknadsföring. Kursen fokuserar på övningar i det akademiska samtalet samt i akademiskt skrivande.
Genom hela kursen tränas studenten i att kritiskt granska och använda aktuell vetenskaplig forskning inom marknadsföring. Kursen fokuserar på övningar i det akademiska samtalet samt i akademiskt skrivande.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Företagsekonomi 90 hp varav minst 30 hp på G2F-nivå eller högre, eller Civilingenjör Industriell ekonomi 75 hp där kurserna IEGA05 Industriell marknadsföring 7,5 hp, IEGA06 Industriell organisering 7,5 hp, IEGA07 Industriell ekonomistyrning 7,5 hp och IEGA09 Investering och finansiering 7,5 hp och minst 15 hp på G2F-nivå eller högre där några av kurserna IEGC01 Sales management 7,5 hp, IEGC02 Entreprenörskap 7,5 hp, IEAD01 Kvalitetsteknik och corporate social responsibility 7,5 hp, IEAD02 Industriell transformation 7,5 hp, IEAD03 Innovationsledning 7,5 hp, IEAD04 Service Management för ingenjörer 7,5 hp, IEAD06 Idéhantering i innovationer 7,5 hp eller IEAD08 Tjänstefiering för ingenjörer 7,5 hp ingår. Gymnasiets Engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Civilekonomprogrammet (läses år 4)
- Masterprogram i marknadsföring: Master (läses år 1)