Spanska med didaktisk inriktning, grundskolans årskurs 7-9, 31-45 hp
15.0 HPKursen riktar sig till studenter inom Ämneslärarprogrammet men är inaktuell i nuvarande programstruktur. Hör av dig till administratören om du behöver komplettera din utbildning.
Kursens övergripande syfte är att du som student utvecklar dina kommunikativa kunskaper och färdigheter i spanska och spansk didaktik för att motivera skolelever till interaktivt lärande i spanska.
Kursen består av två delkurser där fokus kommer att läggas på hur du kan arbeta med t.ex. olika spanska och latinamerikanska texttyper (skönlitterära -filmiska) i språkklassrummet med stöd av digitala verktyg samt hur kunskaper i spansk grammatik didaktiskt kan användas i skolundervisningen avseende skriftliga aktiviteter och bedömning av elevers skriftliga språkfärdighet.
Efter avslutad kurs förväntas du kunna:
- analysera och tolka, språkligt och tematiskt, skönlitterära texter på spanska
- redogöra för hur varierade undervisningsmetoder kan användas i anslutning till arbete med spansk litteratur, film och andra genrer
- värdera och motivera val av digitala verktyg och medier för kreativa presentationer av olika moment i spanska
- redogöra för centrala problemställningar i spansk grammatik och meningsbyggnad
- diskutera hur spansk grammatik och meningsbyggnad kan användas för att utveckla skolelevers skriftliga språkfärdighet
- redogöra för hur varierade bedömningsformer kan användas för att utveckla elevernas skriftliga språkfärdighet i spanska
- planera aktiviteter som syftar till att utveckla skolelevers skriftliga språkfärdighet.
Om du vill ha en mer detaljerad beskrivning om kursen och lärandemålen, läs gärna kursplanen.
Bienvenid@s!
Kursens övergripande syfte är att du som student utvecklar dina kommunikativa kunskaper och färdigheter i spanska och spansk didaktik för att motivera skolelever till interaktivt lärande i spanska.
Kursen består av två delkurser där fokus kommer att läggas på hur du kan arbeta med t.ex. olika spanska och latinamerikanska texttyper (skönlitterära -filmiska) i språkklassrummet med stöd av digitala verktyg samt hur kunskaper i spansk grammatik didaktiskt kan användas i skolundervisningen avseende skriftliga aktiviteter och bedömning av elevers skriftliga språkfärdighet.
Efter avslutad kurs förväntas du kunna:
- analysera och tolka, språkligt och tematiskt, skönlitterära texter på spanska
- redogöra för hur varierade undervisningsmetoder kan användas i anslutning till arbete med spansk litteratur, film och andra genrer
- värdera och motivera val av digitala verktyg och medier för kreativa presentationer av olika moment i spanska
- redogöra för centrala problemställningar i spansk grammatik och meningsbyggnad
- diskutera hur spansk grammatik och meningsbyggnad kan användas för att utveckla skolelevers skriftliga språkfärdighet
- redogöra för hur varierade bedömningsformer kan användas för att utveckla elevernas skriftliga språkfärdighet i spanska
- planera aktiviteter som syftar till att utveckla skolelevers skriftliga språkfärdighet.
Om du vill ha en mer detaljerad beskrivning om kursen och lärandemålen, läs gärna kursplanen.
Bienvenid@s!
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Spanska med didaktisk inriktning, 1-30 hp
Kurskod:
ESGL02
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.