Engelska C för ämneslärare
30.0 HPKursen består av fyra delkurser:
Delkurs 1 - Engelsk språkvetenskap III: Engelsk språkhistoria ur ett sociolingvistiskt perspektiv, 7,5 hp
Under delkursen behandlas grunddragen i det engelska språkets historia ur ett sociolingvistiskt perspektiv, med särskild tonvikt på sådana företeelser som avspeglas i modern engelska samt det engelska språkets nutida utvecklingstendenser. Vidare utvecklar studenten förtrogenhet med forskningspublikationer som antar ett sociolingvistiskt perspektiv på engelsk språkhistoria och med de forskningsfrågor och metoder som kan användas inom fältet.
Delkurs 2 - Engelskspråkig litteratur och teori, 7,5 hp
Under delkursen arbetar studenten med litteraturteori som tillämpas på texter från den engelskspråkiga världen. Delkursen belyser förhållandet mellan litteratur och samhälle genom studium av litteratur- och kulturvetenskapliga teorier och perspektiv, såsom postkoloniala, marxistiska, ekokritiska och genusrelaterade teorier. Studenten utvecklar genom analys av texter sin förtrogenhet med teoribildningar samt sin medvetenhet om litterära texters betydelse och funktioner.
Delkurs 3a - Verksamhetsförlagd utbildning 1, 7,5 hp (aktuell när engelska läses som första ämne)
Under delkursen får studenten möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete. Studenten kommer vidare tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv. Vidare kommer studenten få praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik. Studenten kommer även få använda digitala lärresurser, auskultera, diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling, beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan samt skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 3b - Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 hp (aktuell när engelska läses som andra ämne)
Under delkursen får studenten använda digitala lärresurser i skolan, auskultera, tolka och tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering samt praktisk tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier och omsättande av ämneskunskaper i undervisning, med beaktande av elevers olika kunskaper och intressen. Studenten får även beakta specialpedagogiska perspektiv och ges möjlighet att träna den kommunikativa förmågan i samverkan med de olika personalgrupperna och eleverna inom skolan, fördjupa diskussionen om yrket och sin professionsutveckling samt formulera utvecklingsområden inför VFU 3.
Delkurs 4: Akademiskt skrivande på engelska, 7,5 hp
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande på engelska i olika akademiska sammanhang. Studenten får öva på att producera akademiska texttyper, såsom litteraturöversikter, sammanfattningar och artikelabstrakt. I all textproduktion tränar studenten på att konsekvent följa ett givet referenshanteringssystem för källhänvisningar och källförteckningar. Under delkursens gång läser även studenten forskningstexter som behandlar vetenskapligt skrivande som underlag för diskussioner och reflektioner rörande vetenskaplig textproduktion. Stor vikt läggs vid att träna en aktiv lässtil som syftar till att identifiera den vetenskapliga textens olika beståndsdelar och hur de samspelar.
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier där studenten läser och granskar andra studenters arbeten. Studenten får producera en rad olika kortare och längre akademiska texter som lämnas in i form av en portfolio som tillsammans med en muntlig presentation utgör underlag för betygssättning.
Delkurs 1 - Engelsk språkvetenskap III: Engelsk språkhistoria ur ett sociolingvistiskt perspektiv, 7,5 hp
Under delkursen behandlas grunddragen i det engelska språkets historia ur ett sociolingvistiskt perspektiv, med särskild tonvikt på sådana företeelser som avspeglas i modern engelska samt det engelska språkets nutida utvecklingstendenser. Vidare utvecklar studenten förtrogenhet med forskningspublikationer som antar ett sociolingvistiskt perspektiv på engelsk språkhistoria och med de forskningsfrågor och metoder som kan användas inom fältet.
Delkurs 2 - Engelskspråkig litteratur och teori, 7,5 hp
Under delkursen arbetar studenten med litteraturteori som tillämpas på texter från den engelskspråkiga världen. Delkursen belyser förhållandet mellan litteratur och samhälle genom studium av litteratur- och kulturvetenskapliga teorier och perspektiv, såsom postkoloniala, marxistiska, ekokritiska och genusrelaterade teorier. Studenten utvecklar genom analys av texter sin förtrogenhet med teoribildningar samt sin medvetenhet om litterära texters betydelse och funktioner.
Delkurs 3a - Verksamhetsförlagd utbildning 1, 7,5 hp (aktuell när engelska läses som första ämne)
Under delkursen får studenten möta de olika personalgrupperna inom skolan, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning och delta i skolans vardagsarbete. Studenten kommer vidare tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv. Vidare kommer studenten få praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik. Studenten kommer även få använda digitala lärresurser, auskultera, diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling, beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan samt skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Delkurs 3b - Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 hp (aktuell när engelska läses som andra ämne)
Under delkursen får studenten använda digitala lärresurser i skolan, auskultera, tolka och tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering samt praktisk tillämpa pedagogiska och didaktiska teorier och omsättande av ämneskunskaper i undervisning, med beaktande av elevers olika kunskaper och intressen. Studenten får även beakta specialpedagogiska perspektiv och ges möjlighet att träna den kommunikativa förmågan i samverkan med de olika personalgrupperna och eleverna inom skolan, fördjupa diskussionen om yrket och sin professionsutveckling samt formulera utvecklingsområden inför VFU 3.
Delkurs 4: Akademiskt skrivande på engelska, 7,5 hp
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande på engelska i olika akademiska sammanhang. Studenten får öva på att producera akademiska texttyper, såsom litteraturöversikter, sammanfattningar och artikelabstrakt. I all textproduktion tränar studenten på att konsekvent följa ett givet referenshanteringssystem för källhänvisningar och källförteckningar. Under delkursens gång läser även studenten forskningstexter som behandlar vetenskapligt skrivande som underlag för diskussioner och reflektioner rörande vetenskaplig textproduktion. Stor vikt läggs vid att träna en aktiv lässtil som syftar till att identifiera den vetenskapliga textens olika beståndsdelar och hur de samspelar.
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier där studenten läser och granskar andra studenters arbeten. Studenten får producera en rad olika kortare och längre akademiska texter som lämnas in i form av en portfolio som tillsammans med en muntlig presentation utgör underlag för betygssättning.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Engelska A för ämneslärare (30 hp) samt minst 15 hp av Engelska B för ämneslärare (30 hp) godkända vid kursstart. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Engelska (läses år 2)