Introduktion till programmering i visuell miljö
5.0 HPGenerellt innehåll:
- introduktion till programmering kopplat till undervisning,
- programmeringens betydelse för samhället och
- etiska perspektiv på programmering.
Programmeringsinnehåll:
- att skapa program i visuell miljö,
- grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering (inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och variabler),
- hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras för att lösa problem,
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintliga program,
- att utveckla egna konstruktioner, såväl med som utan styrning av föremål, där man tillämpar programmering samt
- introduktion till funktioner.
Didaktiskt innehåll:
- didaktiska strategier och verktyg med koppling till relevant forskning rörande undervisning om och med programmering.
- introduktion till programmering kopplat till undervisning,
- programmeringens betydelse för samhället och
- etiska perspektiv på programmering.
Programmeringsinnehåll:
- att skapa program i visuell miljö,
- grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering (inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och variabler),
- hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras för att lösa problem,
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintliga program,
- att utveckla egna konstruktioner, såväl med som utan styrning av föremål, där man tillämpar programmering samt
- introduktion till funktioner.
Didaktiskt innehåll:
- didaktiska strategier och verktyg med koppling till relevant forskning rörande undervisning om och med programmering.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Behörig är den som av sin arbetsgivare utses att följa utbildningen.
Kurskod:
DVGU09
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.