Grundläggande programmering med matematikdidaktiskt fokus, fortsättningskurs
5.0 HPGenerellt innehåll
-Vidareutveckla användandet av grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, i relation till ämnesinnehåll.
-Fortsatt övning i att skapa, testa, felsöka och förbättra programkod med anknytning till undervisningssituationer.
-Utveckla kunskaper om didaktiska verktyg kring hur programmering kan användas i undervisningssituationer.
-Genomföra undervisningsprojekt i programmering.
-Orientering i möjligheten till ämnesintegration genom att sätta programmering i relation till exempel samhälleliga, tekniska och estetiska sammanhang.
-Orientering i hur man kan reflektera över programmering utifrån olika perspektiv som berör jämställdhet, etik, internationella frågor och miljö.
Målgruppsspecifikt innehåll
-Fortsatt övning i hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.
-Programmering i olika programmeringsmiljöer i relation till matematikundervisningen.
-Fortsatt övning i att använda programmering kopplat till enkla matematiska modeller alternativt olika sorters matematiska problem inklusive modellering i verklighetsnära och nya problem i matematikundervisningen.
-Närträffarna innehåller examinerande moment och är därför obligatoriska.
-Vidareutveckla användandet av grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, i relation till ämnesinnehåll.
-Fortsatt övning i att skapa, testa, felsöka och förbättra programkod med anknytning till undervisningssituationer.
-Utveckla kunskaper om didaktiska verktyg kring hur programmering kan användas i undervisningssituationer.
-Genomföra undervisningsprojekt i programmering.
-Orientering i möjligheten till ämnesintegration genom att sätta programmering i relation till exempel samhälleliga, tekniska och estetiska sammanhang.
-Orientering i hur man kan reflektera över programmering utifrån olika perspektiv som berör jämställdhet, etik, internationella frågor och miljö.
Målgruppsspecifikt innehåll
-Fortsatt övning i hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning.
-Programmering i olika programmeringsmiljöer i relation till matematikundervisningen.
-Fortsatt övning i att använda programmering kopplat till enkla matematiska modeller alternativt olika sorters matematiska problem inklusive modellering i verklighetsnära och nya problem i matematikundervisningen.
-Närträffarna innehåller examinerande moment och är därför obligatoriska.
Fördjupningsnivå:
GXX (kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Deltagaren ska vara godkänd på kursen Grundläggande programmering med ämnesdidaktisk inriktning. Motsvarandebedömning kan göras. Behörig är den som utses av sin arbetsgivare att följa utbildningen.
Kurskod:
DVGU08
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.