Biologi med didaktisk inriktning 3
30.0 HPKursen består av tre delkurser: ekologi, verksamhetsförlagd utbildning och livets utveckling och mångfald.
Delkurs 1: Ekologi, 15 hp
Delkursen behandlar grunderna i ekologi och evolution. Först ges en introduktion, där fokus ligger på hur evolutionära processer formar organismer och deras anpassningar. Därefter behandlas hur den fysiska miljön påverkar organismers utbredningsmönster. Vidare studeras mekanismer som styr hur populationer varierar i tid och rum. Delkursen belyser sedan processer i ekosystemen och tar även upp hur människan ingår i och påverkar biologiska system.
Den ämnesdidaktiska delen av delkursen behandlar olika didaktiska modeller om planering och bedömning av undervisning, samt aspekter som rör relationer, motivation och klassrumsinteraktioner.
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Under den verksamhetsförlagda utbildningen får studenten delta i skolans vardagsarbete, möta olika elevgrupper och olika personalgrupper, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning.
Studenten får både auskultera och själv leda undervisning. Möjlighet ges att praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisningen. Studenten får tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets och jämlikhetsperspektiv. Studenten ska beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan samt skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Reflektion över relationen mellan teori och praktik är ett viktigt inslag i kursen, liksom diskussioner kring yrket och den egna professionsutvecklingen.
Delkurs 3: Evolution för ämneslärare, 7,5 hp
I delkursen ges grunderna i teorier om hur livet uppstod och hur evolution genom naturligt urval leder till biologisk mångfald. En viktig del är att problematisera och diskutera olika uppfattningar om hur livet uppkommit och utvecklats. Kring dessa ämnesområden anknyter flera kontroversiella frågor som socialdarwinism och genteknik, samt gränslandsfrågor mellan vetenskap och tro som exempelvis kreationism. Dessa frågor tas upp ur ett biologiskt- och biologididaktiskt perspektiv. Vidare behandlas elevers svårigheter i ämnet och hur undervisning kan organiseras och genomföras för att underlätta lärande.
Delkurs 1: Ekologi, 15 hp
Delkursen behandlar grunderna i ekologi och evolution. Först ges en introduktion, där fokus ligger på hur evolutionära processer formar organismer och deras anpassningar. Därefter behandlas hur den fysiska miljön påverkar organismers utbredningsmönster. Vidare studeras mekanismer som styr hur populationer varierar i tid och rum. Delkursen belyser sedan processer i ekosystemen och tar även upp hur människan ingår i och påverkar biologiska system.
Den ämnesdidaktiska delen av delkursen behandlar olika didaktiska modeller om planering och bedömning av undervisning, samt aspekter som rör relationer, motivation och klassrumsinteraktioner.
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Under den verksamhetsförlagda utbildningen får studenten delta i skolans vardagsarbete, möta olika elevgrupper och olika personalgrupper, som exempelvis lärarlag, elevvårdspersonal och skolledning.
Studenten får både auskultera och själv leda undervisning. Möjlighet ges att praktiskt tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i undervisningen. Studenten får tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering, med beaktande av jämställdhets och jämlikhetsperspektiv. Studenten ska beskriva det specialpedagogiska och elevvårdande arbete som görs inom skolan samt skaffa sig kunskap om lagstiftningen rörande tystnads- och anmälningsplikt.
Reflektion över relationen mellan teori och praktik är ett viktigt inslag i kursen, liksom diskussioner kring yrket och den egna professionsutvecklingen.
Delkurs 3: Evolution för ämneslärare, 7,5 hp
I delkursen ges grunderna i teorier om hur livet uppstod och hur evolution genom naturligt urval leder till biologisk mångfald. En viktig del är att problematisera och diskutera olika uppfattningar om hur livet uppkommit och utvecklats. Kring dessa ämnesområden anknyter flera kontroversiella frågor som socialdarwinism och genteknik, samt gränslandsfrågor mellan vetenskap och tro som exempelvis kreationism. Dessa frågor tas upp ur ett biologiskt- och biologididaktiskt perspektiv. Vidare behandlas elevers svårigheter i ämnet och hur undervisning kan organiseras och genomföras för att underlätta lärande.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Biologi med didaktisk inriktning 1 godkänd samt genomgången Biologi med didaktisk inriktning 2 varav minst 7,5 hp godkända. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Biologi (läses år 2)