Biologi med didaktisk inriktning 2
30.0 HPKursen består av två delkurser.
Delkurs 1: Cellbiologi för ämneslärare, 15 hp
Kursen ger teoretisk kunskap i cellbiologi som framförallt undervisas i form av föreläsningar, diskussioner och arbete med instuderingsfrågor. Här behandlas biomolekyler, virus uppbyggnad samt prokaryota och eukaryota cellstrukturer. Vidare behandlas ett flertal olika cellulära processer och funktioner såsom DNA-replikation, genreglering, genöverföring, cellcykelreglering, mitos, meios, cellsignalering, proteinsyntes och prokaryot respektive eukaryot metabolism.
Kursen har även en praktisk och metodorienterad del med obligatoriska laborationer och rapportskrivning där vanliga metoder såsom sterilteknik, cell- och molekylärbiologiska samt mikrobiologiska analysmetoder behandlas.
I den didaktiska delen av kursen behandlas det naturvetenskapliga språket och dess typiska särdrag. En mikrolektion genomförs inom området genetik med särskilt fokus på språkliga aspekter och relationen mellan mikro- och makroperspektiv. I didaktiken ingår även att utforska en fråga inom bioteknik som används som utgångspunkt för en diskussionsuppgift där studenten tränas i att leda och bedöma muntlig kommunikation.
Delkurs 2: Botanik för ämneslärare, 15 hp
Kursen behandlar växters form, funktion, evolution och släktskap ur ett ekologiskt perspektiv. Växters behov av resurser, deras reaktion på förändringar av miljöfaktorer, växthormonernas funktion och energiomvandling i fotosyntesen tas upp genom föreläsningar och seminarier. Dessutom behandlar kursen svampars, algers och växters systematiska indelning och morfologi. Deras yttre och inre byggnad beskrivs med utgångspunkt från dess funktion och betydelse för systematisk klassifikation. Olika typer av livscykler och reproduktionssystem studeras. Morfologi hos grupper av svampar, alger och växter belyses genom preparat- och mikroskopstudier. Studenterna ges möjlighet att göra praktiska försök om växternas fotosyntes och att studera celltyper och vävnader i mikroskoppreparat för att förbereda sig inför duggorna.
I den didaktiska delen av kursen genomförs en mikrolektion, där hänsyn tas till vanligt förekommande svårigheter som elever har inom ämnesområdet. Vidare behandlas vad ett undersökande arbetssätt innebär och hur det kan tillämpas i undervisning. En auskultation på en laboration ska genomföras på valfri skola, som studenten själv kontaktar. I kursen ingår moment om hur digitala verktyg kan användas som resurs i undervisningen.
Delkurs 1: Cellbiologi för ämneslärare, 15 hp
Kursen ger teoretisk kunskap i cellbiologi som framförallt undervisas i form av föreläsningar, diskussioner och arbete med instuderingsfrågor. Här behandlas biomolekyler, virus uppbyggnad samt prokaryota och eukaryota cellstrukturer. Vidare behandlas ett flertal olika cellulära processer och funktioner såsom DNA-replikation, genreglering, genöverföring, cellcykelreglering, mitos, meios, cellsignalering, proteinsyntes och prokaryot respektive eukaryot metabolism.
Kursen har även en praktisk och metodorienterad del med obligatoriska laborationer och rapportskrivning där vanliga metoder såsom sterilteknik, cell- och molekylärbiologiska samt mikrobiologiska analysmetoder behandlas.
I den didaktiska delen av kursen behandlas det naturvetenskapliga språket och dess typiska särdrag. En mikrolektion genomförs inom området genetik med särskilt fokus på språkliga aspekter och relationen mellan mikro- och makroperspektiv. I didaktiken ingår även att utforska en fråga inom bioteknik som används som utgångspunkt för en diskussionsuppgift där studenten tränas i att leda och bedöma muntlig kommunikation.
Delkurs 2: Botanik för ämneslärare, 15 hp
Kursen behandlar växters form, funktion, evolution och släktskap ur ett ekologiskt perspektiv. Växters behov av resurser, deras reaktion på förändringar av miljöfaktorer, växthormonernas funktion och energiomvandling i fotosyntesen tas upp genom föreläsningar och seminarier. Dessutom behandlar kursen svampars, algers och växters systematiska indelning och morfologi. Deras yttre och inre byggnad beskrivs med utgångspunkt från dess funktion och betydelse för systematisk klassifikation. Olika typer av livscykler och reproduktionssystem studeras. Morfologi hos grupper av svampar, alger och växter belyses genom preparat- och mikroskopstudier. Studenterna ges möjlighet att göra praktiska försök om växternas fotosyntes och att studera celltyper och vävnader i mikroskoppreparat för att förbereda sig inför duggorna.
I den didaktiska delen av kursen genomförs en mikrolektion, där hänsyn tas till vanligt förekommande svårigheter som elever har inom ämnesområdet. Vidare behandlas vad ett undersökande arbetssätt innebär och hur det kan tillämpas i undervisning. En auskultation på en laboration ska genomföras på valfri skola, som studenten själv kontaktar. I kursen ingår moment om hur digitala verktyg kan användas som resurs i undervisningen.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Registrerad på Biologi med didaktisk inriktning 1, varav minst 7,5 hp godkända. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Biologi (läses år 1)