Passion och exploatering. Arbete i världen och skönlitteraturen
7.5 HPArbetets idéhistoria har ofta analyserats i form av två motsatta uppfattningar. Den ena går ut på ett förhärligande av arbetet; arbetet är alltid gott och det är i arbetet som utvecklingen av såväl arten homo sapiens som enskilda individer sker. Den andra säger att arbetet enbart är av ondo. Det medför bara lidande och ju mer man kan undvika att arbeta, desto bättre är det. I kursen problematiseras denna dikotomi, genom att knyta utvecklingen av idéer till arbetsformernas sociala omvandlingar, men också genom att låta skönlitterära texter belysa arbetets former och idéutvecklingen om arbete. Skönlitteraturen är en egen kunskapsform som kompletterar den arbetsvetenskapliga analysen. Begreppen passion och exploatering utgör ramverk men också bränsle för kursens föreläsningar och seminariediskussioner.
Kursen består av tre block. Det första, arbetets organisationsformer, ger en orientering i utvecklingen av sociala arbetsformer. Det andra blocket, arbetets idéhistoria, tar fasta på idésystem knutna till sociala arbetsformer i Europas historia, men också på betydelser, villkor och konsekvenser av arbete. Det tredje blocket, arbete i litteraturen, berör hur arbetets sociala organisationsformer gestaltats i skönlitteraturen. Flera olika teorier från vetenskapsfältet arbetsliv och från litteraturteorin kommer att användas för att förstå interaktionen av arbete, våra liv, vårt samhälle och hur skönlitteraturen kan belysa denna interaktion.
Kursen är en del av bildad-konceptet. I denna betydelse är bildning ett verb inte ett substantiv för en dynamisk verksamhet som får människor att blomstra. I centrum för såväl den akademiska bildningsprocessen som folkbildningen står organiserade sammankomster för att i diskussioner åstadkomma ömsesidig bildning seminarier och studiecirklar. Sådana gemensamma värderingar av argument, texter och erfarenheter är kursens främsta pedagogiska strategi.
Kursen består av tre block. Det första, arbetets organisationsformer, ger en orientering i utvecklingen av sociala arbetsformer. Det andra blocket, arbetets idéhistoria, tar fasta på idésystem knutna till sociala arbetsformer i Europas historia, men också på betydelser, villkor och konsekvenser av arbete. Det tredje blocket, arbete i litteraturen, berör hur arbetets sociala organisationsformer gestaltats i skönlitteraturen. Flera olika teorier från vetenskapsfältet arbetsliv och från litteraturteorin kommer att användas för att förstå interaktionen av arbete, våra liv, vårt samhälle och hur skönlitteraturen kan belysa denna interaktion.
Kursen är en del av bildad-konceptet. I denna betydelse är bildning ett verb inte ett substantiv för en dynamisk verksamhet som får människor att blomstra. I centrum för såväl den akademiska bildningsprocessen som folkbildningen står organiserade sammankomster för att i diskussioner åstadkomma ömsesidig bildning seminarier och studiecirklar. Sådana gemensamma värderingar av argument, texter och erfarenheter är kursens främsta pedagogiska strategi.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet
Kurskod:
AVGA04
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.