Upprätthålla och utveckla yrkeskunskapen inom utbildning för särskilt begåvade elever: Lärdomar från lärarutbildning och forskning i Nya Zeeland
Tracy Riley, professor i pedagogiskt arbete vid Massey University New Zealand.
Alla lärare i Nya Zeeland anses vara lärare för särskilt begåvade elever, vilket är en spegling av vårt inkluderande utbildningssystem. Vissa lärare har dock utvecklat djupare kunskaper och färdigheter genom högre utbildning och forskning. Som en av landets ledande akademiker inom utbildning för särskilt begåvade elever sedan mitten av 1990-talet har jag haft möjligheten att utveckla och forma yrket genom min undervisning och handledning av universitetsstudenter, samt genom mina bidrag till nationella rådgivande grupper och yrkesorganisationer. I mitt huvudanförande kommer jag att dela med mig av mina personliga och professionella erfarenheter, samt den historiska bakgrunden till utbildning för särskilt begåvade elever i Nya Zeeland och reflektera över vad jag har lärt mig om hur vi kan upprätthålla forskning och praxis inom utbildning för särskilt begåvade elever på lokal, nationell och internationell nivå. Jag kommer också att reflektera över vad jag har lärt mig i min roll som dekan, vilket kräver bred översyn och strategisk utveckling av universitetets forskarmiljö. Jag kommer att dela med mig av toppar och dalar – vad som har fungerat och vad som inte har fungerat, tillsammans med glädjeämnen och kanske till och med några saker som jag har ångrat, och hur jag baserar mina lektioner på teori och forskning där det är möjligt och tillämpligt.