Ulf-STEP

Under 2018 pågick Ulf-STEP, ett projekt med stöd av regeringens satsning på samverkan kring praktiknära forskning. Ulf- STEP omfattade en utvecklad koppling mellan forskning och verksamhet för att stärka verksamma förskollärares handlingsberedskap i värdegrundsfrågor. De specifika kompetenser som finns inom forskargruppen avseende exempelvis undervisning, digitala medier och modeller för att integrera demokrati i verksamheten utgjorde innehåll som diskuterades med personalen på förskolorna i projektet.
Syftet med Ulf-STEP var att skapa förståelse för när och hur demokratifostran kan integreras i förskolans vardagliga verksamhet samt vilka kunskaper som behöver utvecklas ytterligare för att detta ska kunna ska. Vi arbetade med kartläggning av kunskaper och behov och prövade också modeller för samverkan mellan forskning och förskolans verksamhet.
Projektet länkar till projektet Pilot-STEP på så vis att de förskolor som ingick i Ulf-STEP var desamma som förskollärarstudenterna i Pilot-Step hade, och har, sin VFU-placering vid. Vi var bland annat intresserade av att förstå vilka eventuella synergieffekter som kan uppnås genom att studenter - som deltagit i specifika samtal med forskare om demokrati och värdegrundsfrågor – gör sin VFU på dessa förskolor, och vad det kan betyda för studenternas kunskapsutveckling och lärartillblivelse att VFU-förskolorna fokuserar på samma problematik.
