Tidigare forskningsprojekt
Flerspråkiga elevers läsförståelse: En studie om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet
Lindholms avhandlingsstudie (2019) undersöker flerspråkiga elevers läsförståelse utifrån olika perspektiv. Delstudie 1 utforskar lässtrategiundervisning i olika ämnen. Delstudie 2 är en longitudinell studie där elevernas läsförståelse studeras under två läsår och korreleras med deras självrapporterade användning av lässtrategier. I delstudie 3 undersöks vilka utmaningar elever möter med ämnestexter och hur de löser eventuella problem som uppstår.
Läsa mellan raderna
Lindholm har medverkat i VR-projektet "Läsa mellan raderna" (2012-2014) vid Karlstads universitet (Olin-Scheller & Tengberg). Projektet belyser effekterna av en strukturerad och på vetenskaplig grund baserad undervisning om läsning och lässtrategier.
Testing talk
Under ht 2013 erhöll Lindholm medel från CSL för att medverka i VR-projektet ”Testing Talk: Interactional organization and assessment practice in paired L2 oral proficiency tests” vid Karlstads universitet.
Läsläxa för flerspråkiga elever
Projektet har finansierats av CSL (2019) och medverkande forskare är Duek, Lindholm och Ljung Egeland. I projektet, som handlar om läsläxor i årskurs 3, undersöks hur lärare arbetar med läsläxor i språkligt heterogena klasser. Studien belyser också föräldrasamverkan och vilken roll föräldrarna till flerspråkiga barn ges i arbetet med läsläxor.