Rektorers pedagogiska arbete och arbete på vetenskaplig grund

Studien är finansierad av såväl Centrum för samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, och rektorsutbildningen, RUT, och är framtagen inom ULF-noden vid Karlstads universitet. Huvudansvariga för enkätkonstruktionen är Kenneth Nordgren, Daniel Bergh och Susanne Duek. Den bygger vidare på en enkät riktat till lärande framtagen av Kenneth Nordgren, Daniel Bergh, Yvonne Liljekvist och Martin Jakobsson (tidigare Kristiansson). Vetenskaplig ledare är Kenneth Nordgren.
Publikationer så långt kopplade till ovanstående enkäter är;
- Lärares planering och efterarbete av lektioner
- Collegial collaboration when planning and preparing lessons: A large-scale study exploring the conditions and infrastructure for teachers’ professional development
Vi som jobbar med rektorsenkäten är Susanne Duek, Ulf Buskqvist, Joakim Larsson samt Ingela Portfelt. Vår del av studien baseras på ett nationellt enkätmaterial besvarade av 2500 rektorer inom framförallt grund- och gymnasieskolan, syftar till att undersöka rektorers pedagogiska arbete och arbete på vetenskaplig grund. Delar av enkätkonstruktionen möjliggör komparering med resultat från lärarenkäten. Analyser består av fritextkategoriseringar, deskriptiva data samt variansanalyser.
Studien är för närvarande vilande.
