Fysikdidaktik
Dynamiska matematikprogram i fysikundervisningen
Kontaktpersoner: Lorena Solvang, Jesper Haglund
Andra forskare: Niklas Gericke
Kort beskrivning av forskningen:
Dynamiska matematikprogram, som Geogebra, har fått ökad uppmärksamhet i matematikundervisningen. I sitt licentiandprojekt undersöker Lorena Solvang hur dynamiska matematikprogram kan anpassas och användas i gymnasieundervisningen i fysik.
Etiopiska fysikstudenters attityd till fysik
Kontaktpersoner: Yohanes Wolde-Senbet, Jesper Haglund
Andra forskare: Jan Andersson
Kort beskrivning av forskningen:
I Etiopien finns en utmaning rörande kunskap inom och attityd till fysik bland fysikstudenter på universitetsnivån. I sitt licentiandprojekt studerar Yohanes Wolde-Senbet etiopiska fysikstudenters attityder till ämnet genom enkätundersökningar, såsom Maryland Physics Expectations Survey (MPEX) och Physics motivation questionnaire (PMQ-II).
Lärarstudenters lärande av elektromagnetism
Kontaktpersoner: Jan Andersson
Andra forskare: Gunnar Jonsson, Mälardalens högskola
Kort beskrivning av forskningen:
En undervisningssekvens om elektromagnetism har utvecklats och provas ut, där grundlärarstudenter med inriktning mot årskurs 4-6 har studerat fenomenet elektromagnetisk induktion utifrån generering och överföring av energi med hjälp av ett vindkraftverk som exempel på en rik kontext. I forskningen studeras studenternas interaktion genom videoanalys.
Praktiska uppgifter i mekanik
Kontaktpersoner: Jesper Haglund, Jan Andersson
Andra forskare: Marcus Berg
Kort beskrivning av forskningen:
Som praktiknära forskning i samarbete mellan didaktiska forskare och undervisande lärare har vi utvecklat och genomfört praktiska uppgifter i en mekanikkurs på universitetsnivå. Studenter utför de praktiska uppgifterna, t.ex. att fysiskt jämföra dragkraften i ett rep då en tyngd med massan 5 kg dras upp med respektive utan hjälp av block och taljor, under ca 10 minuter i slumpvis valda grupper om 3-4 personer under räkneövningarna. I forskningen studeras studenternas interaktion genom videoanalys.
Värmekameror i naturvetenskapsundervisningen
Kontaktpersoner: Jesper Haglund
Andra forskare: Konrad Schönborn, Fredrik Jeppsson, Linköpings universitet;
Robin Samuelsson, Maja Elmgren, Uppsala universitet
Kort beskrivning av forskningen:
Värmekameror hjälper elever och studenter att se annars osynliga värmerelaterade fenomen, som värmeledning, värmestrålning och temperaturändring genom friktion och kollisioner, och vid kemiska reaktioner. I vår forskning studerar vi genom videoanalys hur värmekameror kan bidra till undervisningen i naturvetenskapliga ämnen, främst inom fysik och kemi, i grundskolan, gymnasiet och på universitetsnivå. På temat driver Haglund en forskarcirkel tillsammans med lärare på Lillerudsgymnasiet. Man utvecklar och provar ut undervisning, bland annat genom att elever använder värmekameror på naturbruksprogrammet, t.ex. för att studera djurs temperaturreglering. Haglund, Jeppsson och Schönborn har kontakt med Springer förlag för en antologi med titeln ”Thermal cameras in science education” med planerad utgivning 2021.