Teknikens didaktik
ARTIFEX - Lärares användning av informella lärmiljöer i form av makerspaces och fablabs för att utveckla STEM kompetens och viktiga kompetenser för framtiden
Kontaktperson: Susanne Walan
Andra forskare: Niklas Gericke, Jelle Boeve-de Pauw
Kort beskrivning av forskningen:
Projektet är del av ett europeiskt samarbetsprojekt, ARTIFEX (http://www.artifexlab.eu/). I forskningsprojektet undersöks vilka kompetenser lärare utvecklar när det gäller att arbeta med digitala verktyg med stöd från informella lärmiljöer i form av makerspaces och fablabs.
Konsten att lära sig svetsa: En studie om undervisning och lärande på industritekniska programmet
Kontaktperson: Nina Kilbrink
Andra forskare: Stig-Börje Asplund och yrkesläraren Jan Axelsson
Kort beskrivning av forskningen:
Projektet finansieras av Skolforskningsinstitutet och är ett aktionsinriktat forskningsprojekt i samarbete mellan forskare och lärare om att lära sig svetsa inom industritekniska programmet inom gymnasial yrkesutbildning. Projektet bygger på två teoretiska ramverk samtalsanalys (CA) och variationsteori (VT), som vi gemensamt valt att kalla CAVTA, och fokuserar både vilka innehållsliga aspekter av svetsandet som blir synliga i själva undervisningssituationen och hur lärandet görs när lärare och elev interagerar kring att svetsa. Läs mer om projektet här:
Modeller och modellering med digitala verktyg i teknikundervisning för särskilt begåvade elever
Kontaktperson: Helen Brink
Andra forskare: Jorryt van Bommel och Nina Kilbrink
Kort beskrivning av forskningen:
Projektet ingår i Gifted Education Doctoral programme. I projektet studeras särskilt begåvade elevers behov i teknikundervisning. Ett ramverk utvecklas för att beskriva behoven och hur dessa behov kan mötas. Ett särskilt fokus riktas mot undervisning kopplat till modeller och modellering.
Transfer av lärande i teknisk yrkesutbildning
Kontaktperson: Nina Kilbrink
Andra forskare: Samarbete med andra forskare nationellt och internationellt.
Kort beskrivning av forskningen:
Forskning om lärande och undervisning inom teknisk gymnasial yrkesutbildning med fokus på transfer och kopplingen mellan skola och arbetsplatsförlagt lärande inom yrkesutbildning.
Värmekameran som digitalt verktyg på förskolan
Kontaktpersoner: Jeanni Flognman, Jesper Haglund
Andra forskare: Lovisa Skånfors
Kort beskrivning av forskningen:
I sitt licentiandprojekt inom forskarskolan FontD undersöker Jeanni Flognman hur förskolebarn närmar sig värmekameran som ett digitalt verktyg, använder den som teknik för att förstå värme som fenomen och kreativt finner sätt att involvera den i leken.
Yrkeslärande i teknisk gymnasial yrkesutbildning
Kontaktperson: Nina Kilbrink
Andra forskare: Stig-Börje Asplund och Hamid Asghari
Kort beskrivning av forskningen:
Projektet finansieras av Vetenskapsrådet och fokuserar yrkeslärande i teknisk gymnasial yrkesutbildning ur två olika teoretiska perspektiv – samtalsanalys (CA) och variationsteori. I projektet filmar och analyserar vi undervisning som sker i relation till tekniska lärandeobjekt i olika yrkesämnen och kan med hjälp av de två teorierna få syn på vilket innehåll som synliggörs i interaktionen och hur lärandet i relation till olika kritiska aspekter av lärandeobjekten görs.