Riktade insatser och samverkan för bästa skola
På uppdrag av Skolverket genomför Rektorsutbildningen och Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet samverkansinsatser i uppdraget Riktade insatser (RI) och Samverkan för bästa skola (SBS). Uppdraget syftar till att utveckla verksamheten hos utvalda huvudmän med syfte att fler barn och elever ska höja kunskapsresultat i skolan och öka måluppfyllelsen i förskola, förskoleklass och fritidshem. Huvudmännen erbjuds processtöd i form av dialog och samverkan med syfte att öka sin förmåga att arbeta systematiskt och långsiktigt med uppföljning, analys och olika stöd för att höja undervisningens kvalitet samt ge bättre förutsättningar för barn och elevers lärande och utveckling. Arbetet vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och sker i dialog med Skolverket och berörda huvudmän.

Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet står för ett lärandebaserat synsätt på skolutveckling, ledarskap och systematiskt kvalitetsarbete. Vi har en bred vetenskaplig grund som en central utgångspunkt i alla typer av processtöd som vi erbjuder, likaså är fokus på att stärka den egna organisationens förmåga att utveckla sig själv i ett långsiktigt och hållbart perspektiv. I detta synsätt ingår att stärka professionellas självkänsla och lärande samt möjliggöra ett gemensamt kunskapsbygge om lärande i vardagspraktiken. Fokus läggs på hela organisationen och vi arbetar i nära samspel med huvudman, förvaltningsledning, skolledare och andra nyckelpersoner på förskolorna och skolorna.
Vi lägger stor vikt vid flexibilitet och lyhördhet i vårt möte med respektive organisations uttalade behov. Det innebär att vi tillsammans identifierar aktiviteter som är gynnsamma för processer som initieras och har sin grund i aktuella åtgärdsplaner och uppdragsplaner samt bidrar till en helhet.
För att bidra till långsiktig och hållbar skolutveckling är en given utgångspunkt att vi samverkar med olika professioner och grupperingar. I trepartssamtal samverkar huvudmannens representanter med Skolverkets utvalda processtödjare och lärosätet. Inom Karlstads universitet samverkar vi med alla delar av rektorsutbildningen. Utöver det har vi team kopplade till aktuell huvudman inom SBS/RI. Teamen leds av en teamledare. Teamledarna samlas i ett ledningsteam där utmaningar och framgångsfaktorer tas tillvara i vårt eget systematiska kvalitetsarbete.
Det övergripande syftet med SBS/RI är att:
- ge alla barn och elever förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt utifrån lokala och nationella mål för att höja kvaliteten samt bidra till att öka likvärdigheten för utbildningen.
Det gör vi genom att i samverkan med berörda:
- undersöka och stödja utvecklingen av verksamhetens förbättringskapacitet
- bidra till utvecklandet av organisering av styrning, ledning och lärande, samt
- stärka verksamhetens professionella.
Läs mer om vad som vägleder oss i vårt processtöd under Vår verksamhetsidé.
