Till dig som är skolledare
På Karlstads universitet har vi utbildat skolledare sedan 2002. Vi integrerar ledarskap med verksamhetsutveckling genom hela utbildningen. Allt för att skapa en skola och förskola av god kvalitet för alla, där de nationella målen uppfylls och där lärande upplevs som meningsfullt, stimulerande och tryggt. Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet har ett särskilt uppdrag från Skolverket att utöver i och kring Värmlands län utbilda skolledare i Mälardalen.
Som pedagogisk ledare för skolan och som chef för lärarna och övrig personal har rektor enligt läroplanerna det övergripande ansvaret för verksamheten. Utifrån de förutsättningar som huvudmannen ger, är det rektor, som tillsammans med lärarna, ska ge skolarbetet struktur och innehåll. Rektor är ansvarig för skolans resultat och för att uppföljning och utvärdering sker i förhållande till de nationella målen. Rektor ska även besluta om skolans inre organisation vilken är en central men även strategisk uppgift.
Även om det inte finns någon motsvarande reglering för rektorer i förskolan och biträdande rektorer, har dessa yrkesgrupper liksom rektor en viktig roll när det gäller verksamheternas måluppfyllelse.
En treårig utbildning med tre kurser
De tre kurserna Skoljuridik och myndighetsutövning, Styrning, organisering och kvalitet samt Skolledarskap examineras som separata kurser men integreras och hålls samman för att skapa en goda förutsättningar för ett lärande som ger utveckling och lärdomar som kommer till nytta direkt i vardagen. Skolledarskapet handlar om att hantera och agera med mål och resultat och myndighetsutövning i fokus.
Dessa kunskapsområden är centrala för skolledarskapets praktiska genomförande. De är starkt relaterade till varandra och rektor måste kunna hantera dem tillsammans då de bildar ett komplext system.
Utbildningen är fullgjord då deltagaren uppnått kursfordringar om 30 högskolepoäng fördelade med 10 högskolepoäng vardera inom de tre kunskapsområdena.