Till dig som är huvudman
Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet har ett särskilt uppdrag från Skolverket att utöver i och kring Värmlands län utbilda skolledare i Mälardalen.
Möjlighet för hela verksamheten
Som huvudman har du ansvar för att dina skolledare har den kompetens som de behöver för att genomföra sitt uppdrag. Rätt kompetens leder till ökade möjligheter att framgångsrikt leda en verksamhet, där undervisningens kvalitet och elevernas lärande och utveckling står i fokus. Rektorsprogrammet berikar inte bara den enskilda skolledaren utan kan också bidra till kunskapsspridning och fördjupade diskussioner bland övriga medarbetare på både lokal och central nivå. Rektorsprogrammet är en utbildning på akademisk nivå, som ger nya kunskaper, skapar nätverk och sätter igång utvecklingsprocesser. Utbildningen leder till att skolledare blir bättre på att systematiskt och pedagogiskt leda verksamheten. Detta arbetssätt bidrar även till skolutveckling i ett vidare perspektiv. För att säkerställa tillgången till kompetenta och välutbildade skolledare kan och bör även rektorer i förskolan och biträdande rektorer få ta del av utbildningen.
Vem får gå Rektorsprogrammet?
Rektorsprogrammet vänder sig till rektorer eller annan personal med motsvarande ledningsfunktion, dvs. förskolerektorer, biträdande rektorer i verksamheter som regleras av skollagen. Utbildningen är obligatorisk för rektorer som är anställda efter den 15 mars 2010 och som inte gått en äldre statlig rektorsutbildning. Rektorsprogrammet pågår under tre år och omfattar 30 högskolepoäng. Utbildningsdelarna är Skoljuridik och myndighetsutövning (10 hp), Styrning, organisering och kvalitet (10 hp) samt Skolledarskap (10 hp).
Stat och huvudman delar på kostnaden
Staten betalar utbildningen. Huvudmannen står för deltagarens förutsättningar för att genomgå utbildningen såsom lön under utbildningstiden, kurslitteratur, resor och kostnader för internat- och seminariedagar.
Goda förutsättningar ger effekt
Att ha goda förutsättningar för sina studier är avgörande för hur deltagarna kan tillgodogöra sig utbildningen. Därför är det viktigt att huvudmannen tillsammans med skolledaren förbereder och planerar hur utrymme och möjligheter för detta kan skapas inom ramen för tjänsten och att det finns tid för gemensam uppföljning:
- En framgångsfaktor för utbildningen är att kursdeltagaren kan avsätta tid för studierna. Skolledaren genomför utbildningen som en del av arbetet och behöver avsätta cirka 20 procent av sin arbetstid till utbildningen. I utbildningen ingår minst 32 dagar med seminarier och perioder på internat.
- Studierna innebär också kartläggnings- och utvecklingsarbete på den egna skolan/ förskolan och inläsning av litteratur, cirka 1500 sidor per år.
- Huvudmannens engagemang i utbildningen bidrar till att skapa förutsättningar för deltagaren att klara av en krävande utbildning och kan också vara en viktig pusselbit för den lokala skolutvecklingen.
Huvudmannens samverkan med lärosäten
Huvudmannen väljer lärosäte utifrån sina och deltagarnas behov. Utbildningsmålen är gemensamma för samtliga lärosäten, men det kan finnas olikheter i upplägg och kurslitteratur. Skolverket ansvarar för att det finns tillgång till utbildningsmöjligheter i hela landet. Karlstads universitet har ett tilläggsuppdrag att ge deltagare möjlighet att studera i Mälardalen. Lärosätena ordnar möten och träffar med huvudmännen under utbildningen. Under dessa träffar kan du som huvudman få ta del av aktuell forskning och delta i redovisningar av deltagarens planer för skolutveckling. Dessutom får du möjlighet att engagera dig i vad som händer i utbildningen, vilka frågor som behandlas och hur dessa eventuellt kan användas i den egna verksamheten. Som huvudman är du också en viktig samtalspartner kring frågor om Rektorsprogrammets kvalitet, utveckling och effekter.
Referensgrupp
Karlstads universitet har startat en referensgrupp för samverkan med huvudmännen.
Efter Rektorsprogrammet
Deltagare som gått Rektorsprogrammet berättar ofta hur utbildningen stärkt dem i deras yrkesroll och profession i flera avseenden. Redan under utbildningen etableras ofta nätverk där rektorer från olika skolformer och verksamheter bidrar till varandras kunskapsutveckling och stöd för det fortsatta arbetet. Det är viktigt att huvudmannen ger fortsatt stöd åt att dessa kunskaper och förmågor sprids lokalt. Det kan bidra till skolutveckling och kollegialt lärande i er kommun som helhet. Efter avslutad utbildning har deltagarna möjlighet att studera vidare inom ramen för en magister- eller masterexamen. Rektorer kan också fortsätta inom Fortbildning för rektorer för att fördjupa sig inom det pedagogiska ledarskapet.
Har du genomgått rektorsprogrammet, 30 hp, och har den behörighet som krävs för att söka magisterprogrammet - Lärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande pedagogisk utbildning samt Svenska B och Engelska A, får du tillgodoräkna dig vissa delar inom magisterprogrammet i utbildningsledning och skolutveckling 60 hp.