Rektorsutbildning - för skolledare på kulturskola 30 hp
Målgrupp
Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet anordnar en tvåårig befattningsutbildning för verksamma rektorer inom folkhögskola samt för den kommunala kulturskolans chefer, rektorer och motsvarande.
Utbildningen kan också vara relevant för biträdande rektorer eller studierektorer om de har skolledande befattning. Att ha en skolledande befattning är förutsättningen för att kunna tillgodogöra sig utbildningen och genomföra de uppgifter som ingår i utbildningen.
Utbildningen sker i överenskommelse med Offentligägda folkhögskolornas intresseorganisation (OFI), Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO) samt Kulturskolerådet.
Vissa inslag i utbildningen är speciellt riktade till deltagare från folkhögskolan och andra inslag är specifika för deltagare från kulturskolan. Större delen av utbildningen sker gemensamt.
Innehåll
Utbildningen ger 30 högskolepoäng (hp) på avancerad nivå. Utbildningen är upplagd som tre kurser om vardera 10 hp och löper parallellt under fyra terminer.
Utbildningsledarskap, 10 hp
Kursen syftar till att tydliggöra och betona sambandet mellan rektors uppdrag, rektors personliga mål och drivkrafter samt den kontext och de maktförhållanden i vilka ledarskapet utövas. I kursen ges deltagarna möjligheter att fördjupa sina kunskaper om och sin förståelse av uppdraget och dess konsekvenser för hur pedagogiskt ledarskap och pedagogisk ledning gestaltas. Undervisningen ska visa på olika sätt att förstå ledarskap, dess olika dimensioner och förutsättningar. Vidare ska deltagarna öva och pröva att på vetenskaplig grund analysera ledarhandlingar och dess konsekvenser, samt kunna omsätta dessa kunskaper i praktisk handling med fokus på organisering för lärande. Därtill jämför och värderar deltagarna teorier om ledarskap med relevans för utbildning inom ideell eller politiskt styrd sektor, och reflekterar därigenom över rollen som chef, ledare och handledare.
Verksamhetsutveckling, 10 hp
Kursen syftar till att skapa förståelse för rektors ansvar och betydelse för att uppnå folkhögskolans eller kulturskolans mål samt utveckla verksamhetens resultat. Kursen ska vidare utveckla deltagarnas förmåga att kommunicera mål och utifrån analys av verksamhetens olika resultat, formulera strategier för ett målinriktat och systematiskt utvecklingsarbete, samt förmedla detta på ett såväl professionsnära som akademiskt vedertaget sätt. Deltagarna ska kunna reflektera över begreppen styrning, organisering och kvalitet ur olika perspektiv. I kursen ges deltagarna möjlighet att utveckla kunskap om hur skolledaren kan arbeta för att uppnå målen för utbildningen och skapa förutsättningar för skolutveckling. I detta innefattas kunskaper om styrdokumentens innehåll, struktur och även om de underliggande ideologiska ställningstaganden som ligger bakom dessa. Undervisningen behandlar komplexiteten i arbetet som ledare i en idéburen eller politiskt styrd organisation i en föränderlig omvärld och belyser etiska aspekter av detta. Deltagarna får under kursens gång identifiera och reflektera över aktuella utmaningar och möjligheter. Vidare visar kursen på strategier för att utveckla delaktighet i förbättringsarbetet som ger medarbetare, deltagare och elever möjligheter till inflytande.
Folkhögskolans / Kulturskolans ideologiska traditioner, legala villkor och strukturella förutsättningar, 10 hp
Kursen syftar till att belysa, tydliggöra och problematisera formella såväl som informella förutsättningar för idéburen eller politiskt styrd verksamhet. Vidare ska deltagarna förberedas för att utifrån verksamhetens särart kunna reflektera över legala, etiska och normativa aspekter i verksamheten, samt utifrån detta på ett ansvarigt sätt fatta välgrundade och ändamålsenliga beslut i rollen som chef och ledare. I undervisningen övar och prövar deltagarna förmågan att fatta välgrundade och ändamålsenliga beslut utifrån verksamhetens legala, strukturella och kulturella förutsättningar. Vidare får deltagarna möta, granska och diskutera sin egen och andras förförståelse. Deltagarna får även öva och pröva att göra bedömningar vad gäller ledning av idéburen eller politiskt styrd verksamhet med hänsyn till de värdegrunder som ska genomsyra densamma. Efter genomgången utbildning har deltagarna utökat sitt kunnande och sin handlingsberedskap vad gäller att identifiera frågeställningar utifrån folkhögskolans eller kulturskolans ideologiska traditioner och särart.
Examination
Examinationen sker genom skriftliga och muntliga uppgifter, individuella och genomförda i mindre grupp, samt ett enskilt skriftligt vetenskapligt arbete (projektarbete). Samtliga utbildningstillfällen, vilka sker i internatform, är obligatoriska eftersom examinerande inslag förekommer.
Betygsskalan är tvågradig, dvs. godkänd respektive icke godkänd.
Arbetsformer
Utbildningen är förlagd till Sigtuna och omfattar 16 dagar per år – de flesta på internat.
Utöver internaten ingår fältstudier och visst nätbaserat arbete via utbildningsplattformen Canvas och kommunikationsverktyget Zoom.
Undervisningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för erfarenhetsbaserat och problemorienterat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt med problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till andras beprövade erfarenhet och olika slags teorier och modeller. Undervisningen består bland annat av fältstudier, arbete med case och tillämpningsövningar, estetiska lärprocesser, deltagande i grupphandledning och individuell handledning med inriktning på olika former för skrivande, samt i professionsutvecklande handledning. Vidare ingår föreläsningar och litteraturstudier.
Den personliga processen är i fokus genom hela utbildningen och deltagarna ska ges möjlighet att utveckla ett professionellt omdöme i rollen som ledare för folkhögskola eller kulturskola.
Givet att utbildningen sker på avancerad nivå behöver kursdeltagaren i god tid avsätta tid mellan internaten för verksamhetsrelaterade kursuppgifter, skrivande och för litteraturläsning.
Utbildningens upplägg och delkursernas sekvensering hösten 2023 till våren 2025
Utbildningsledarskap, 4 dagar
Praktiskt analysarbete på folkhögskola eller kulturskola, 1 dag
Folkhögskolans/Kulturskolans ideologiska traditioner, legala villkor och strukturella förutsättningar, 3 dagar
Verksamhetsutveckling, 4 dagar
Praktiskt analysarbete på folkhögskola eller kulturskola, 1 dag
Utbildningsledarskap, 3 dagar
Verksamhetsutveckling, 3 dagar + 1 dag temaövergripande
Praktiskt analysarbete på annan folkhögskola eller motsvarande, 1 dag
Folkhögskolans/Kulturskolans ideologiska traditioner, legala villkor och strukturella förutsättningar, 3 dagar
Temaövergripande internat: verksamhetsutveckling, utbildningsledarskap, folkhögskolans/kulturskolans ideologiska traditioner, legala villkor och strukturella förutsättningar - redovisning av projektarbeten, 4 dagar
Temaövergripande internat. Eventuell studieresa, 4 dagar
Datum för internat
I utbildningen träffas deltagarna på internat, Sigtunastiftelsen, Sigtuna:
- Kursvecka 1: 3-6 oktober 2023
- Kursvecka 2: 15-17 november 2023
- Kursvecka 3: 13-16 februari 2024
- Kursvecka 4: 21-24 maj 2024
- Kursvecka 5: 11-13 september 2024
- Kursvecka 6: 27-29 november 2024
- Kursvecka 7: 4-7 februari 2025
- Kursvecka 8: 20-23 maj 2025
Styrgrupp
Gruppens uppgift är att bevaka OFI:s, RIO:s och Kulturskolerådets intressen samt i övrigt fungera som en styr- och referensgrupp i övergripande frågor.
- Gudrun Holmdahl, Karlstads universitet
- Olle Westberg, RIO
- Gunilla Frykensjö Björnfoth, OFI
- Annica Wallenborg Flynn, OFI
- Torgny Sandgren, Kulturskolerådet
Utbildare
Gudrun Holmdahl är fil. dr i pedagogik med inriktning mot skolutveckling och lektor vid Karlstads universitet. Gudrun är också utbildad specialpedagog och har tidigare arbetat på lärarutbildningen och som specialpedagog och lärare i grundskolan. Sedan 2013 arbetar hon inom rektorsutbildningen vid Karlstads universitet som utbildningsledare på Rektorsprogrammet och sedan 2016 även på Rektorsutbildning för skolledare på folkhögskola och kulturskola. Gudrun forskar om skolledares erfarenheter av och förhållningssätt till specialpedagogiska frågor.
Anna Öhman är fil. dr i pedagogiskt arbete med inriktning yrkesdidaktik. Anna arbetar som utbildningsledare inom rektorsutbildningen för kultur- och folkhögskolerektorer vid Karlstads universitet. Hon är också anställd som lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Örebro Universitet, där hon är verksam inom specialpedagogprogrammet. Anna forskar om bedömning och återkopplingspraktiker samt elevers erfarenheter av särskilt stöd. Hon har också varit verksam som biträdande rektor på en folkhögskola i Norge.
Till vissa utbildningsinslag anlitar vi experter ur vårt nationella och internationella nätverk.
Anmälan är stängd
Kursen som startade hösten 2023 pågår för fullt. Vi planerar för en eventuell ny kursomgång med start hösten 2025.
Anmälan är bindande och avser utbildningens alla fyra terminer.
Vi tar emot 19 deltagare från kulturskolan och 19 deltagare från folkhögskolan, med förtur för rektorer och kulturskolechefer (el. motsvarande).
För att anmäla dig till kursen måste du ha en anställning i ett företag eller organisation (ej enskild firma) och vara till nytta för ditt arbete. Chefen behöver godkänna ditt deltagande och vi skickar fakturan till företaget eller organisationen. Du kan tyvärr inte läsa utbildningen som privatperson.
Kostnad
Utbildningskostnaden är 74 000 SEK exkl. moms och fakturering delas upp på fyra tillfällen (18 500 SEK exkl. moms/halvår). Prisuppgifterna gäller kursstarten 2023.
Utöver utbildningskostnaden tillkommer kostnad för resor, kost, logi och kurslokaler vid internat och kurslitteratur. Här kommer vi ange ett cirkapris för logikostnader för internat.
- Om du har frågor om din anmälan, kontakta utbildningshandläggare Maria Josteus, 054-700 13 00.
Referenser
Du är välkommen att kontakta följande personer som tidigare gått rektorsutbildningen:
- Christina Holm, Tyresö kulturskola, tel. 08-5782 93 89 (kursgrupp 2018-2020)
- Gunnar Elvin, Södra Stockholms folkhögskola, tel. 08-465 06 652 (kursgrupp 2018-2020)
- Torgny Rödin, Birka folkhögskola/Reg JH, tel. 063-146809 (kursgrupp 2016-2018)
- Sylvia Carlsdotter, Kulturskolan/Kulturpedagogiska enheten Simrishamn, tel. 0721-803590 (kursgrupp 2016-2016)