Rektorsutbildning - för skolledare på folkhögskola 30 hp
Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet anordnar rektorsutbildning för folkhögskolans rektorer, biträdande rektorer, studierektorer samt för den kommunala kulturskolans rektorer och motsvarande. Utbildningen sker på uppdrag av Offentligägda folkhögskolornas intresseorganisation (OFI), Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO) samt Kulturskolerådet.

Målgrupp
Utbildningen är en tvåårig befattningsutbildning som riktar sig till verksamma skolledare vid folkhögskola och kulturskola (rektorer, biträdande rektorer, studierektorer etc.). Den är i huvudsak förlagd till Sigtuna och omfattar 16 dagar per år – de flesta på internat. Vissa inslag i utbildningen är speciellt riktade till deltagare från folkhögskolan och andra inslag är specifika för deltagare från kulturskolan. Större delen av utbildningen sker gemensamt.
Innehåll
Utbildningen ger 30 högskolepoäng (hp) på avancerad nivå. Innehållet i utbildningen är jämförbart med de två avslutande åren i det statliga Rektorsprogrammet för det offentliga skolväsendet. De som har en akademisk grundexamen kan även ansöka om tillgodoräkning av kurserna vid studier mot en masterexamen.
Utbildningen är upplagd som tre kurser om vardera 10 hp och löper parallellt under fyra terminer.
Utbildningsledarskap 10 hp
Kursen syftar till att synliggöra och granska sambanden mellan rektors uppdrag, rektors personliga mål och drivkrafter samt den kontext och de maktförhållanden i vilka ledarskapet utövas. Innehållet i kunskapsområdet utbildningsledarskap ger deltagarna möjligheter att fördjupa sina kunskaper om och sin förståelse av uppdraget och dess konsekvenser för hur ledarskapet kan gestaltas. Här diskuteras olika sätt att förstå ledarskap, dess olika dimensioner och förutsättningar. Förmågan att utifrån en vetenskaplig grund analysera ledarhandlingar och dess konsekvenser i ett normkritiskt perspektiv, liksom förmågan att omsätta kunskapen i praktisk handling utgör grunden för kursens huvudmoment.
Kursen behandlar:
- Teorier om ledarskap med relevans för utbildning inom folkhögskola respektive kulturskola
- Rektor som chef, ledare och handledare. Ledningsetik och frågor om tillit.
- Att organisera för lärande och bildning utifrån den skolspecifika värdegrunden, jämställdhet och mänskliga rättigheter
- Framtids- och omvärldsfrågor
Verksamhetsutveckling 10 hp
I kursen behandlas frågor om hur skolledaren kan arbeta för att uppnå målen för utbildningen och skapa förutsättningar för skolutveckling. Härvid belyses komplexiteten i arbetet som ledare i en idéburen/politiskt styrd organisation. I detta innefattas kunskaper om organisatoriska överväganden mellan styrdokumentens ideologiska ställningstaganden och ekonomiska respektive strukturella villkor. I fokus är kursdeltagarnas förmåga att kommunicera mål, problematisera och analysera verksamhetens resultat och tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i ett kvalitetsarbete. Viktiga kunskaps- och färdighetsområden är också frågor som gäller relationen mellan tillgängliga resurser och mål, dvs. hur man som rektor prioriterar och väljer hur de tillgängliga resurserna på bästa sätt kan nyttjas.
Kursen behandlar:
- Mål och resultatstyrning i en ideell och/eller politiskt styrd verksamhet
- Olika teorier och principer för organisationers utveckling samt organisationskulturella förutsättningar för förändringsarbete
- Olika metoder för uppföljnings-, utvärderings- och kvalitetsarbete samt de vetenskapliga grunder på vilka dessa vilar
Folkbildningens/Kulturskolans ideologiska traditioner och legala förutsättningar 10 hp
Kursen syftar till att synliggöra de ideologiska traditioner ur vilka folkbildning respektive kulturskola vuxit fram. Utifrån en historiskt förankrad förståelse av verksamhetens genealogi ska kursdeltagaren kunna visa ökad säkerhet och förmåga att problematisera och analysera förutsättningar för idéburen verksamhet. Efter genomgången utbildning ska kursdeltagaren ha fördjupat sitt kunnande och sin handlingsberedskap i spänningen mellan tradition och förnyelse.
Kursen behandlar:
- Folkbildningens respektive kulturskolans idétraditioner, förutsättningar och karaktäristika
- Folkbildningens respektive kulturskolans legala förutsättningar och villkor i ett ledningsperspektiv
- Bedömningar vad gäller ledning av idéburen/politiskt styrd verksamhet med hänsyn till skolspecifika värdegrunder
Examination
Examinationen sker genom analyserande och reflekterande hemuppgifter, gruppuppgifter, projektarbete samt en sammanfattande examinationsuppgift. Betygsskalan är tvågradig, dvs. godkänd respektive icke godkänd.
Arbetsformer
Utbildningen bygger på det erfarenhetsbaserade lärandets principer. Det innebär att kursdeltagarna förväntas reflektera över egna erfarenheter och sätta dessa i relation till olika teoretiska perspektiv. Genom ett sådant undersökande och kritiskt granskande förhållningssätt med stort utrymme för systematisk reflektion ges möjlighet till en personligt förankrad kunskapsutveckling.
Givet att utbildningen sker på avancerad nivå behöver kursdeltagaren i god tid avsätta tid mellan internaten för verksamhetsrelaterade kursuppgifter, skrivande och för litteraturläsning.
Ett projektarbete ingår i utbildningen där varje deltagare planerar och genomför ett långsiktigt utvecklingsarbete eller motsvarande på den egna skolan. Detta arbete ska inte ses som en extra pålaga utan handlar om att ytterligare kvalificera något man redan gör eller planerar att göra i sitt dagliga värv. Syftet är att problematisera, konkretisera och verksamhetsanknyta utbildningens innehåll.
Professionsinriktad handledning ges i mindre grupper där deltagarna inbjuds att ventilera angelägna frågor och dilemman på ett personligt sätt. Handledningen sker i samband med kursveckorna.
Utbildningens uppläggning och kursernas sekvensering
HT 2019
Utbildningsledarskap, 4 dagar
Praktiskt analysarbete på folkhögskola eller kulturskola, 1 dag
Folkbildningens/Kulturskolans ideologiska traditioner och legala förutsättningar, 3 dagar
VT 2020
Verksamhetsutveckling, 4 dagar
Praktiskt analysarbete på folkhögskola eller kulturskola, 1 dag
Utbildningsledarskap, 3 dagar
HT 2020
Folkbildningens/Kulturskolans ideologiska traditioner och legala förutsättningar, 4 dagar
Praktiskt analysarbete på annan folkhögskola eller motsvarande, 1 dag
Verksamhetsutveckling, 3 dagar
VT 2021
Temaövergripande internat: verksamhetsutveckling, utbildningsledarskap, folkbildningens/Kulturskolans ideologiska traditioner och legala förutsättningar - redovisning av projektarbeten, 4 dagar
Temaövergripande internat. Eventuell studieresa, 4 dagar
Datum för internat
I utbildningen träffas deltagarna på internat hos Sigtunastiftelsen.
- 30 september - 3 oktober 2019 - start
- 20-22 november 2019
- 3-6 februari 2020
- 18-20 maj 2020
- 22-25 september 2020
- 23-25 november 2020
- 15-18 februari 2021
- 24-27 maj 2021 preliminärt internat alternativt studieresa
Styrgrupp
Gruppens uppgift är att ansvara för antagningen till utbildningen och att bevaka uppdragsgivarnas (RIO, SKL och Kulturskolerådet) intressen samt i övrigt fungera som en styr- och referensgrupp i övergripande frågor.
- Lillemor Rehnberg, Uppsala universitet
- Gudrun Holmdahl, Karlstads universitet
- Gerhard Holmgren, RIO
- Gunilla Frykensjö Björnfoth, OFI
- Torgny Sandgren, Kulturskolerådet
Utbildare
Gudrun Holmdahl är fil. dr i pedagogik med inriktning mot skolutveckling och lektor vid Karlstads universitet. Gudrun är också utbildad specialpedagog och har tidigare arbetat på lärarutbildningen och som specialpedagog och lärare i grundskolan samt medverkat som utbildare i rektorsutbildningen för kultur- och folkhögskolerektorer. För närvarande arbetar hon som utbildare i rektorsutbildningen vid Karlstads universitet.
Anna Öhman är fil dr i pedagogiskt arbetet och arbetar hos Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Anna arbetar även inom de olika lärarutbildningarna och särskilt kurserna Den lärande eleven, Leda lärande, Bedömning, betygssättning och VFU samt Speciallärarutbildningen. Anna forskar om bedömning och återkopplingspraktiker. Hon har också varit verksam som rektor på en folkhögskola i Norge.
Lillemor Rehnberg är fil. mag. i pedagogik med inriktning mot utbildningsledning och utbildare vid Rektorsutbildningen vid Uppsala universitet sedan drygt tio år. Lillemor är också utbildad på Gestaltakademins fyraåriga organisationslinje samt har läst Systemic Organization and Leadership vid KCC, London och Bedfordshire University, Luton. Lillemor har tidigare arbetat som rektor och lärare i grundskolan, medverkat vid olika fortbildningsprojekt för lärare och skolledare samt tidigare medverkat som utbildare i rektorsutbildningen för kultur- och folkhögskolerektorer.
Lars Svedberg är leg. psykolog, docent och verkar vid Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Lars har arbetat med utveckling av utbildningsorganisationer och med olika fortbildningsprojekt för lärare och skolledare samt medverkat som utbildare i rektorsutbildningen för kultur- och folkhögskolerektorer.
Till vissa utbildningsinslag anlitar vi experter ur vårt nationella och internationella nätverk.
Kostnad
Utbildningskostnaden räknat per termin är 18 000 SEK exkl. moms. Anmälan avser hela utbildningen och fakturering sker halvårsvis.
Utöver utbildningskostnaden tillkommer kostnad för resor, logi och kurslokaler hos Sigtunastiftelsen, kurslitteratur samt eventuellt en studieresa. Det finns förbokade rum hos Sigtunastiftelsen och praktisk information om detta finns beskrivet i välkomstbrevet till utbildningen.
Anmälan - sätt upp dig på reservlista!
Utbildningen återkommer hösten 2019 och anmälan pågår från 29 november 2018 till 15 april 2019 om inte utbildningen blir fulltecknad innan dess. Kursen blev fulltecknad 23 januari, men det går att sätta upp sig på reservlista via mejl till maria.josteus@kau.se . Om platserna till kulturskolan inte blir fulltecknade kommer vi omfördela så det blir fler platser till deltagare från folkhögskolan.
Antalet deltagare är begränsat till 38 platser.
För att anmäla dig till kursen måste du ha en anställning i ett företag eller organisation (ej enskild firma) där chefen godkänner ditt deltagande och vi skickar fakturan till företaget eller organisationen. Du kan tyvärr inte läsa utbildningen som privatperson.
Referenser
Du är välkommen att kontakta följande personer som tidigare gått rektorsutbildningen:
- Torgny Rödin, Birka folkhögskola/Reg JH, tel. 063-146809 (kursgrupp 2016-2018)
- Sylvia Carlsdotter, Kulturskolan/Kulturpedagogiska enheten Simrishamn, tel. 0721-803590 (kursgrupp 2016-2016)
- Rektor Cecilia Edin, Sigtuna folkhögskola, tel 08-592 58301 (kursgrupp 2014-2016)
- Rektor Rune Ole Busse, Ädelfors folkhögskola, tel 0383-57111 (kursgrupp 2014-2016)
