Samverkan för bästa skola - alla skolor ska vara bra skolor
På uppdrag av Skolverket genomför Rektorsutbildningen och Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet samverkansinsatser i uppdraget Samverkan för bästa skola (SBS). Uppdraget syftar till att förbättra kunskapsresultat, kvalitet och likvärdighet. I synnerhet vänder sig satsningen till huvudmän och skolor som bedöms ha svårt att själva förbättra den pedagogiska verksamheten. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och ske i dialog med huvudmännen.
Anpassade insatser i nära dialog
På uppdrag av Skolverket erbjuder Rektorsutbildningen dynamiska och anpassade samverkansinsatser utifrån huvudmannens överenskommelse med Skolverket. Arbetssättet innebär att en nära och förtroendefull dialog utvecklas mellan huvudmannen och lärosätet, med sikte på att insatserna ska ge konkreta avtryck i den lokala skolans verksamhet, det vill säga att alla barn/elever ges förutsättningar att utvecklas och lära sig så långt det är möjligt.
Ett lärandebaserat synsätt på skolutveckling, ledarskap och systematiskt kvalitetsarbete på bred vetenskaplig grund är en central utgångspunkt i alla typer av insatser som vi erbjuder, likaså att stärka den egna skolans förmåga att utveckla sig själv i ett långsiktigt perspektiv. I detta synsätt ingår att stärka lärares och skolledares professionella självkänsla och lärande och möjliggöra ett gemensamt kunskapsbygge om lärande i vardagspraktiken.
Det sätt som en process inleds på ger signaler till hela organisationen om vilket pedagogiskt förhållningssätt och syn på ledarskap och systematiskt kvalitetsarbete satsningen vilar på. Det är särskilt viktigt när det gäller Samverkan för bästa skola, vilket bygger på dialog och att vara flexibel och ha förmåga att möta respektive huvudmans uttalade behov.
Som ett led i processen organiseras trepartssamtal mellan huvudman och processtödjare på Skolverket och företrädare för Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. För att skapa tillit till satsningen är det viktigt att det finns ett ömsesidigt synsätt på skolutveckling och ledarskap. Lika betydelsefullt är att medarbetarna på alla nivåer uppfattar att det är en gemensam satsning som grundar sig i respekt för deras professionella kompetens, där alla nivåer samverkar för att systematiskt bygga kunskap för att utveckla undervisningen.
Utbildningsledarna har ansvar för att genomföra lärosätets åtaganden inom ramen för den överenskommelse som träffats mellan Skolverket och lärosätet. Förskolan, skolan, huvudmannen äger sina utvecklingsprocesser från början till slut. För att skapa stabilitet och långsiktighet i de olika processerna och säkerställa att insatserna följer en medveten helhetssyn på lärande och skolutveckling, har utbildningsledarna vid Karlstads universitet en kontinuerlig, levande dialog med förskolan, skolan och huvudmannen. Samspelet med Skolverkets processtödjare är också av största vikt för framgång.
Samverkan för en bättre skola där alla barn/elever ges förutsättningar att utvecklas/lära så långt det är möjligt
Syftet med SBS som helhet är:
- att ge alla barn/elever förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt och höja kunskapsresultaten
- att ge stöd i att forma en lokal, långsiktig kunskapsutveckling och lärprocess kring vad som bidrar till att alla barn och elever utvecklas och lär optimalt.
- en kunskapsutveckling och lärprocess som ägs av de professionella i verksamheten och är grunden för det systematiska kvalitetsarbetet.
Det gör vi genom att:
- undersöka och utveckla förbättringskapaciteten,
- utveckla fungerande system för styrning, ledning och lärande på alla nivåer, och
- stärka ledar- och lärarprofessionen
Läs mer om vad som vägleder vårt stöd i SBS-policy för rektorsutbildningen vid Karlstads universitet som finns för nedladdning på sidan.
Fakta om Samverkan för bästa skola
På uppdrag av regeringen stödjer Skolverket utvalda skolor och förskolor att utvecklas utifrån sina egna behov. Det är i första hand förskolor och skolor som har särskilt svåra förutsättningar att förbättra barns/elevernas förutsättningar på egen hand.
Regeringsuppdraget är att genom riktade insatser stärka förskolan, skolan och huvudmannen (kommunen eller skolans styrelse om det är en fristående skola) i arbetet med att planera, följa upp och utveckla utbildningen efter deras unika mål och behov.
Under tre år erbjuder Skolverket personlig kontakt och hjälp i samarbete med lärosäten i att hitta olika metoder, arbetssätt och verktyg beroende på vilka utvecklingsbehov som finns. Det stöd och de lösningar vi tar fram tillsammans vilar på vetenskaplig grund och bygger på beprövad erfarenhet.