Ruc, regionalt utvecklingscentrum för förskola och skola
Kollegialt lärande med Ruc:s kompetensutvecklingsmodell
Ruc har tillsammans med kommuner och universitet under de senaste tjugo åren drivit ett flertal professionssatsningar. Den form av kollegialt lärande som successivt utvecklats inom Ruc innebär att lärare under ett och ett halvt år (åtta tillfällen) samlas till seminariedagar vid Karlstads universitet för att bidra med erfarenhetsutbyte och ta del av aktuell forskning. Mellan träffarna sker ett lärande i den egna verksamheten.
Ruc:s satsningar i nätverksform bygger på kollegialt lärande och syftar till att etablera och stärka strukturer som ger förutsättningar för fortsatt utvecklingsarbete – även efter att den aktuella satsningen avslutats. Utgångspunkt är förskolans/skolans styrdokument och elevernas måluppfyllelse. Satsningarna planeras och genomförs av Ruc och har sin styrka i att skolutvecklingen görs tillsammans.
Vi arbetar på Ruc vid Karlstads universitet:
Monica Evermark
En grundtanke är att Ruc:s olika aktiviteter ska skapa förutsättningar för en likvärdig skola. Monica arbetar med att fånga upp behov, initiera, organisera och leda Ruc:s olika satsningar samt ansvarar för organisation kring mötesarenor med skolhuvudmän i regionen och forskare vid Karlstads universitet.
Håkan Eilard
Som vetenskaplig ledare ansvarar Håkan för att de aktiviteter som genomförs inom Ruc främjar både forskningsbaserad skolutveckling och praktikutvecklande forskning.
Anna Hidén
Anna hanterar praktiska frågor gällande Ruc:s olika satsningar och arbetar med administration i professionssatsningar, nätverk och arrangemang som Ruc samordnar. Hon ansvarar även för kalendarium och webbplats samt är redaktör för Ruc:s nyhetsbrev.
Linnéa Andersson
Linnea är redaktör för webbplatsen Pedagog Värmland och kontaktperson om du vill dela med dig av exempelvis material du tagit fram, ett arbetssätt du vill berätta om eller spännande forskning du vill att fler ska ta del av.