Följ en doktorand
Hösten 2020 genomfördes projektet Följ en doktorand. Projektet syftade till att skapa en förståelse för hur det är att bedriva doktorandstudier vid Karlstads universitet, hur doktorander upplever de administrativa stödprocesser som finns att tillgå samt initiera förbättringsområden. Totalt 23 doktorander, som bedriver sin forskarutbildning vid Karlstads universitet deltog i projektet. Under juni 2021 lämnades fem förslag på förbättringsområden från projektet.
Följ en doktorand har sin grund i tjänstedesignsmetoder och följde doktoranders upplevelser av att bedriva sina doktorandstudier vid universitetet. Projektet genomfördes av Rethink:Kau enligt Följ en metoden.
I oktober 2020 öppnade anmälan för att delta i projektet och inbjudan skickades ut till samtliga doktorander vid Karlstads universitet. Totalt anmälde sig 23 doktorander.
Upplevelserna samlades in via en digital dagbok som var öppen under en period på cirka fem veckor samt via individuella samtal. De insamlade upplevelserna från doktoranderna visualiserades i form av en illustrerad upplevelsebild tillsammans med en förklarande sammanfattning. En workshop anordnades därefter i januari 2021 där doktorander och personal arbetade gemensamt med att identifiera behov utifrån de inlämnade upplevelserna och upplevelsebilden. Behoven som identifierades sammanfattades senare av projektgruppen till följande:
- Jag behöver, redan från början och kontinuerligt, information och stöd om samt ges möjlighet att själv skapa en förståelse för doktorandrollen ur alla dess aspekter; administration, forskarstudier, forskning och undervisning.
- Jag behöver förstå syftet med ISP:n och ha samma bild som mina handledare om hur vi ska arbeta med den och varför den är viktig.
- Jag behöver bli sedd, känna stöd och ha ett socialt sammanhang i mina studier.
- Jag behöver stöd och vägledning i att hitta relevanta forskarkurser.
- Jag behöver vara trygg i att jag och mina handledare har samma bild av vår arbetsrelation, att vi har en tydlig struktur och riktlinjer för handledning samt veta vad jag kan förvänta mig och vad jag har för rättigheter.
Under workshopen genererades även idéer för att möta behoven, dessa sammanfattades av projektgruppen i följande idéer:
- Idé 1: Annan doktorand som mentor
- Idé 2: Översyn av ISP
- Idé 3: Introduktion att vara doktorand med flexibel start
- Idé 4: Utveckling av kurstorg för doktorander
- Idé 5: Fortsättningskurs för handledare
Idéerna remissbehandlades i omgångar under våren 2021 och lämnades slutligen i juni 2021 till beställaren tillsammans med rekommendationer för det fortsatta arbetet.