Följ en distansstudent
Under 2020 genomfördes projektet ”Följ en distansstudent” med syftet att utveckla distansutbildningen vid Karlstads universitet. Projektet finansierades inom ramen för Universitets- och högskolerådets utlysning av kvalitetsmedel för utveckling av distansutbildning. Projektet har drivits av Rehink:Kau och Universitetspedagogiska enheten.
Följ en distansstudent genomfördes med hjälp av Följ en-metoden där distansstudenters upplevelser och behov sattes i fokus. En upplevelsebild arbetades fram och utifrån denna togs nästa steg i projektet, att förstå vilka behov dessa upplevelser stod för. Utifrån identifierade behov arbetade studenter och personal tillsammans fram idéer på hur behoven kunde mötas för att initiera och genomföra pedagogisk, teknisk eller pedagogisk teknisk utveckling.
Följ en-metoden – fyra faser
1. Identifiera och kartlägga
30 studenter har deltagit i projektet genom att med hjälp av olika tjänstedesignmetoder dela med sig av upplevelser av att vara distansstudent vid Karlstads universitet. Studenterna beskrev sina upplevelser med hjälp av en digital dagbok där de kunde skriva dagboksinlägg eller skicka in bilder och filmklipp. Studenterna delade även med sig av sina upplevelser med hjälp av samtal med några från projektgruppen.
Som en avslutning av första fasen och en övergång till nästa, genomfördes en digital workshop med deltagande studenter samt personal. På workshopen gick man igenom de insamlade upplevelserna genom att presentera en sammanställd upplevelsebild. Syftet med workshopen var, att utifrån upplevelsebilden, identifiera behov som finns för distansstudenter. Dessa behov låg sedan till grund för den idégenerering som genomfördes där man tog fram idéer på hur dessa behov kunde mötas.
2. Utveckla och verklighetstesta
Under hösten 2020 inriktades projektet på utveckling av distansutbildningen utifrån studenternas upplevelser, identifierade behov och framtagna idéer i form av två utvecklingsspår:
- Koll på Kau - Distans
- Koll på distansundervisning - Lärare
Rethink:Kau arbetade med ett digitalt stöd till distansstudenter: Koll på Kau - Distans.
Koll på Kau - Distans är ett interaktivt verktyg med syfte att skapa förutsättningar att förstå vad distansstudier innebär och vilket stöd som universitetet erbjuder för akademiska studier och för gemenskap. Innehållet i Koll på Kau – Distans är indelat i sex områden som har skapats utifrån studenternas upplevelser och behov. Studenternas upplevelser av ensamhet, kring teknik inom utbildningen och förståelse för distansformen ligger till grund för innehållet. I Koll på Kau - Distans kan användaren navigera bland korta filmer och informationstexter för att få veta mer om olika former av stöd och hjälp som universitetet erbjuder. Koll på Kau - Distans lanserades på universitets webb, www.kau.se, i anslutning till antagningen inför vårterminen 2021.
Universitetspedagogiska enheten arbetade med ett digitalt stöd till lärare: Koll på distansundervisning - Lärare.
Koll på distansundervisning - Lärare är ett kompetensutvecklingspaket som utvecklades för lärare. Det består av kortare workshops och mindre kurser med syftet att höja lärares undervisningskompetenser angående distanspedagogik och användning av ändamålsenlig teknik. Koll på distansundervisning - Lärare utgår från studenternas upplevelser och behov och ingår sedan hösten 2020 i Universitetspedagogiska enhetens utbud som riktar sig till undervisande personal vid universitetet. De olika workshopparna kopplar tydligt till de tre upplevelseområdena och lyfter vikten av att planera för sociala relationer, att skapa översikt samt att ge träning i olika digitala verktyg för distansundervisning.
3. Demonstrera och kommunicera
Under hösten 2020 har Rethink:Kau löpande presenterat projektet, tillsammans med de upplevelser (på gruppnivå) och behov som framkommit, för undervisande personal på universitetet.
Projektet har kommunicerats på konferenser och i andra kanaler:
- 24 september 2020: På universitetets årliga pedagogiska konferensen presenterade Rethink:Kau "Följ en distansstudent" för lärare och annan personal på universitetet.
- 15 december 2020: Rethink:Kau presenterade "Följ en distansstudent" på ett lunchseminarium arrangerat av Västsvenska kontaktnätet för flexibelt lärande.
- 19 mars 2021: Rethink:Kau var inbjudna till Westums årskonferens för att berätta om "Följ en distansstudent".
- 21-14 juni 2021: Rethink:Kau presenterar "Follow a Distance Student - how to understand students’ needs in a pandemic" vid EDEN 2021 Virtual Annual Conference i Madrid.
- September 2021: "Följ en distansstudent" publiceras i Universitetspedagogiska enhetens rapportserie Utveckling av undervisning och examination i högre utbildning.
4. Förvalta och vidareutveckla
I januari 2021 överlämnades det digitala verktyget Koll på Kau Distans till Kommunikationsavdelningen vid Karlstads universitetet som driver vidareutvecklingen av verktyget utifrån uppföljning och feedback från studenter. Kompetensutvecklingspaketet Koll på distansundervisning - Lärare drivs vidare av Universitetspedagogiska enheten.