WozARd-seminarium i Karlstad
2015-06-17Günter Alce, som nyligen försvarade sin licentiatuppsats, höll seminarium på informatik den 17 juni 2015. Günter med handledare på Sony Mobile och Lunds Universitet har utvecklat WozARd och har tagit emot ett par studiebesök från oss tidigare under läsåret.
På seminariet pratade Günter inte bara Wizard of Oz för utveckling av Augmented Reality. Licentiatexperimenterandet har också innefattat en Virtual Reality-miljö för att kunna förenkla Augmented Reality-experimenten. Günter behandlade en hel del metodologiska frågeställningar som ett sådant laborerande med verkligheter förstås ger upphov till.
Günter berättade också att han från och med nästa dag inte arbetar på Sony Mobile längre utan fortsätter som doktorand inom Lunds Universitet i syfte att doktorera.
Så här löd inbjudan till seminariet:
The age of wearable technology devices is upon us. These devices are available in many different form factors including head-mounted displays (HMDs), smartwatches and wristbands. They enable access to information at a glance. They are intended to always be ‘‘on’’, to always be acting and to always be sensing the surrounding environment in order to offer a better interface to the real world. A technology suitable for these kinds of user interfaces (UIs) is augmented reality (AR) due to its ability to merge real and virtual objects.
It can be difficult and time consuming to prototype and evaluate this new design space due to components that are undeveloped or not sufficiently advanced. To overcome this dilemma and focus on the design and evaluation of new user interfaces instead, it is essential to be able to quickly simulate undeveloped components of a system to enable the collection of valuable feedback from potential users. The aim of this seminar is to present two methods that can be used for prototyping AR interaction.
Efter seminariet var det demonstration av både Google's och Sony's AR-glasögon.
Seminariet sett genom ett par av glasögonen