Studentstudiebesök hos trollkarl i Lund
2015-03-18C-uppsatsförfattande Oskar Kroon åkte till Sony Mobile i Lund och fick WozARd demonstrerad av uppfinnaren själv, Günter Alce.
Oskar berättar:
https://youtu.be/bpSL0tLMy3w
WozARd syftar till att erbjuda en uppsättning verktyg som hjälper testledaren att styra det visuella, taktila och auditiva som presenteras för en testdeltagare. WozARd kan användas när tester utförs inom AR (augmendet reality) vilket mer eller mindre betyder förstärkt verklighet. WozARd används då genom att testledaren skickar bilder, text, video eller ljud till testpersonens telefon eller glasögon (Head Mounted Display). Det som testledaren skickar visas framför “verkligheten” som testpersonen tittar på. T.ex. om testpersonen står och tittar på en staty så kan testledaren skicka information om statyn som då visas i glasögonen eller i telefonen.
WozARd utvecklades för att tester skulle kunna utföras, det viktigaste kravet var att WozARd var tvunget att kunna köras utomhus och vara mobilt.
Günter lät göra en expertevaluation på verktyget, och fick då fram att det inte var tillräckligt med feedback. Tex. att wizarden inte visste vad som visades för testpersonen. Något som åtgärdades genom att avdela en plats i gränssnittet som visar vad som visas för testpersonen.
Günter presenterade ett test som utfördes i somras där han med hjälp av WozARd genomförde tester som gick ut på att testpersoner gick en runda i en stad och beroende på vad testpersonen såg på så skulle de få information om just detta. Sammanlagt gjorde han skarpt test på 21 personer.
Några punkter som Günter tog upp som han hade lärt sig under testet:
Det var endast 1 person som misstänkte att systemet inte var ett riktigt system, men denna person var ändå inte helt säker.
Han utförde flera pilottester innan det skarpa testet, något som han anser var viktigt eftersom att han upptäckte problem som han kunde åtgärda innan skarpt test.
Han tror att för att kunna utföra den typ av test som han utförde så behöver wizarden träna ganska mycket innan för att inte göra fel.
Mina frågor om verktyget rörde främst gränssnittet och vilka möjligheter testledaren hade att göra ändringar i prototyp under test.
Gränssnittet som användes under testet var framförallt uppbyggt som en lista, listan fylldes upp med bilder, ljud, och filmklipp. Om testledaren klickade på något i listan spelas detta upp i testpersonens enhet.
En tidigare version av WozARd visade endast xml i listorna, vilket gjorde det väldigt svårt för testledaren att veta vad som var vad. Detta var något som Günter byggde om, och istället skrev ut namnet på objekten som lades till och om det var en bild så visade även en miniatyr av bilden bredvid namnet. Denna ändring minimerar risken att testledaren råkar trycka fel och lättare får en översikt om vilka objekt som finns att välja mellan.
Testledaren/wizarden har under test möjlighet att lägga till nya objekt som kan spelas upp. Dock är detta något som Günter menade skulle bli väldigt svårt eftersom att man som testledare redan har fullt upp med att hålla koll på vad testpersonen gör och vad man skall visa för testpersonen.
Günter pratade även om hur viktigt han tycker det är att logga så mycket data som möjligt för att ha något att analysera.
Jag tycker att WozARd verkar vara en bra applikation/system för sitt ändamål, men att användningsområdet kanske inte är så stort, ännu. Troligtvis kommer att AR bli större i framtiden i takt med att teknik går framåt och samtidigt kommer behovet av att bra produkter utvecklas att öka. Produkter och idéer som med hjälp av system likt WozARd kan testas under utvecklingen.