Studenter testar Karlstads kommuns e-tjänster
2013-05-24Hur beter vi oss när vi letar efter information på webben, hur navigerar vi och vad fastnar vi på? Detta är något av det som studenter på programmen IT-design och Webb- och multimedia tittar på. Momentet ingår i kursen Anskaffning av IT-system vid ämnet informatik och görs i samarbete med Karlstads kommun.
Genom att studenterna fått möjlighet att logga in på kommunens testmiljö för e-tjänster kan de utföra olika typer av tester.
- Studenterna genomför två tester, det ena baserad på egna upprättade testfall och det andra i vårt Ozlab, båda i syfte att värdera hur väl e-tjänsterna fungerar ur ett medborgarperspektiv, berättar Marie-Therese Christiansson som är kursansvarig.
Det speciella med Ozlab är att man simulerar all interaktion. Tekniken passar för utveckling av interaktivitet på alla möjliga enheter. Här finns mer information om Ozlab.
Malin Wik är laboratorieingenjör på ämnet informatik vid Karlstads universitet.
- Vi använder oss bland annat av så kallad eye tracking. Då kan vi se hur användarnas blickar vandrar på kommunens hemsida när de söker och använder e-tjänster. Resultatet av testet blir en gaze replay, en skärminspelning som visar var användaren har fäst blicken samt vad som sägs under testsessionen. Vi gör också en gaze plot och en "Heat map" som med hjälp av punkter och färgfält visar var, hur länge och i vilken ordning, användaren fäst blicken, berättar Malin Wik, laboratorieingenjör på ämnet informatik vid Karlstads universitet.
Vid varje test fördelades rollerna på en testledare, två observatörer och en användare av e-tjänst. Jonas Kanåker och Oskar Linderoth var två av de studenter som genomförde testerna.
Jonas Kanåker testuppgift är att navigera till e-tjänsten ritningsarkivet på Karlstads kommuns webbsida.
Jag tyckte det var intressant att få reda på var man egentligen tittade och att blicken bara svepte förbi vissa saker. Genom testerna kommer kommunen förmodligen att se hur pass bra sidan är upprättad, om menyerna ligger på "rätt plats" och vilken information det verkligen är användaren läser, säger Jonas Kanåker.
Här följer och observerar Daniel Petersson och Oskar Linderoth Jonas Kanåker under ett navigeringstest.
- övningen gav mig erfarenhet att genomföra en viss typ av mjukvarutester. Det kan jag applicera på användbarhetstester och även andra mer funktionsbaserade tester i mitt framtida arbetsliv. Dessutom har jag fått en samling dokumentmallar som jag kan använda i testsyfte, berättar Oskar Linderoth.
För kursen är samarbetet med Karlstads kommun ett rejält lyft, menar Marie-Therese Christiansson.
- Med skarpa kursmoment kommer kopplingen mellan teori och praktik närmare framtida yrkesliv och när studenterna känner att de direkt kan bidra till utveckling, så blir det också mer meningsfullt. Resultaten av studenternas tester kommer också att ingå i en forskningsstudie kring kommunicerbarhet i e-tjänster som informatik bedriver.
Per-Erik Karlsson, projektledare vid kommunens e-kontor, betonar att Karlstads kommun redan har goda erfarenheter av samverkan med universitetet kring e-tjänster. Han ser studenternas insatser som en början på ett långvarigt samarbete kring strukturerade test av e-tjänster i grundutbildningen.
- Studenternas arbete kommer att vara en värdefull input till utveckling och förbättring av redan befintliga e-tjänster. Eftersom e-kontoret kommer att stödja införande av e-tjänster i länets alla kommuner kommer deras arbete också att vara till stor nytta i den processen, säger Per-Erik Karlsson.
Här kan du läsa om fler samarbeten med Karlstads kommun:
Smarta tjänster ger smartare städer
Smarta tjänster stärker service och demokrati
Här kan du läsa mer om forskningen på avdelningen för Informatik och projektledning.