Gästforskare Kai Holzweissig gav en föreläsning om mätningar av användarupplevelser
2016-09-08Under sin gästföreläsning under torsdagen den 8:de september för studenterna som läser Användartester, prototyping och utvärdering så betade Kai av ett antal ämnen. Han startade med att diskutera kring vad User Experience (UX) är och vad det finns för mål med att arbeta med User Experience.
Så hur kan vi då mäta en upplevelse, i detta fallet en användarupplevelse? Jo, det finns flera standardiserade enkäter för att mäta just detta, förklarade Kai under föreläsningen och tog även upp några olika exempel. Bl a finns Software Usability Scale (SUS) och Questionnaire for User Interaction Satisfaction (QUIS) som inriktar sig på användning post-study, alltså efter att ett test är utför. Det finns även enkäter som riktar in sig på användning post-task, alltså efter varje enskilt testscenario däribland Single Ease Question (SEQ) och Subjective Mental Effort Question (SMEQ).
Kai presenterade även verktyget AttrakDiff som använder sig av semantiska differentialer för att utvärdera användarupplevelser. AttrakDiff är från början framtaget av Hassenzahl et al. Det delar in användarupplevelsen i fyra dimensioner Pragmatic quality (PQ), Hedonic quality – identity (HQ-I), Hedonic quality – stimulation (HQ-S) och Attractiveness (ATT). Kai hade även föreberett ett dataset så att de närvarande fick prova på AttrakDiff genom att utvärdera webbplatserna för Apple och Lenovo.
Skärmdump från verktyget AttrakDiff.
Gästforskare Kai Holzweissig under sin gästföreläsning där han bl a diskuterade mätning av användarupplevelser.