Kerstin Göransson, professor i specialpedagogik
Kerstin Göransson är psykolog i grunden, men disputerade 1995 inom pedagogik vid institutionen för pedagogik på Stockholms universitet. Under en lång period arbetade hon som forsknings- och verksamhetsledare för FUB – en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv – och dess forskningsstiftelse ALA, Anpassning till Liv och Arbete. Stiftelsen arbetar med pedagogiskt-psykologiskt inriktad forskning och utveckling inom området utvecklingsstörning.

Innan Kerstin Göransson helt gick över till att arbeta inom akademin arbetade hon även under en period med forskningssamordning inom Specialpedagogiska institutet, numera Specialpedagogiska skolmyndigheten. Under första hälften av 2000-talet började Kerstin Göransson arbeta på Mälardalens högskola. Där arbetade hon, förutom med olika forskningsprojekt, med magisterutbildningen inom specialpedagogik samt deras speciallärar- och specialpedagogutbildningar. Hösten 2014 började hon sedan deltid på Karlstads universitet som gästforskare. Sedan januari 2016 är hon anställd på heltid vid Karlstads universitet.
Kerstin Göransson bedriver sin forskning inom det specialpedagogiska området. Hennes ingång är att det i alla skolsystem finns och har funnits barn och elever som av olika anledningar inte passar in. För att möta dessa barn och elever har olika former av specialpedagogisk verksamhet utvecklats inom förskola och skola. Innehåll, utformning och organisering av denna specialpedagogiska verksamhet har länge varit och är en diskussionsfråga. Det centrala i Kerstin Göranssons forskning är att studera denna specialpedagogiska verksamhet i förhållande till utvecklingen och praktiserandet av värden som demokrati och delaktighet kontra marginalisering och stigmatisering. Med detta som övergripande utgångspunkt är Kerstin Göransson nuvarande forskningsintresse fokuserat på förhållandet mellan undervisningsideologier, undervisningens praktiserande och elevernas lärande.
- Jag leder för närvarande två större forskningsprojekt, ett om speciallärares och specialpedagogers yrkesroll och ett om lärande och undervisning i särskolan. I min forskning kombinerar jag gärna stora, mer deskriptiva totalpopulationsundersökningar med fördjupningar i form av till exempel fallstudier och klassrumsstudier. Min förhoppning inför framtiden är att jag, tillsammans med mina kollegor inom specialpedagogiken, ska bidra till att skapa en ledande miljö såväl nationellt som internationellt för forskning och kunskapsutveckling om specialpedagogisk verksamhet. Min strävan är också att vår forskningsverksamhet ska göras i samverkan med regionen för att utveckla förutsättningarna och skapa en skolverksamhet som motverkar utanförskap och segregering.
Privat lever Kerstin Göransson sedan många år lyckligt tillsammans med konstnären och författaren Bernt. Som barn dansade hon balett och spelade piano. Numera ägnar hon gärna sin fritid åt att sticka, sy och virka spets samt åt konst, klassisk musik och att lägga pussel.
