Temadag om det mångkulturella klassrummet lockade många
2016-09-23Onsdagens temadag om migration, integration och det mångkulturella klassrummet lockade många besökare. Lärarstudenter, lärare, nyanlända och representanter från olika delar av samhället minglade sig igenom det gedigna programmet.
Arrangemangets syfte var att skapa en mötesplats för kunskaps- och erfarenhetsutbyte.
– Det blev en jättebra blandning av människor, och det gör mig så glad. Vi har jobbat på att få hit en mångfald av besökare, föreläsare och utställare, det känns skönt att det blev lyckat, säger Victoria Williamsson, lärare i samhällskunskap vid Karlstads universitet och en av initiativtagarna till temadagen.
Victoria Williamsson, lärare i samhällskunskap vid Karlstads universitet har tillsammans med flera kollegor planerat och genomfört onsdagens temadag om migration, integration och det mångkulturella klassrummet.
Kunskap och erfarenhet
Det var i samband med förra höstens stora flyktingström som universitets ledning efterfrågade olika insatser från lärosätet där man tar ett större samhällsansvar. Victoria och hennes kollegor på Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap började spåna idéer. De landade i ett koncept med en temadag där migration och integration får ta plats. Och eftersom lärarutbildning är den huvudsakliga verksamheten som de arbetar med kändes även kopplingen till skolan viktig. Därför valde man att väva in det mångkulturella klassrummets möjligheter och utmaningar som en självklar del av helheten.
– Det vi framför allt ville uppnå, och som jag tror att vi lyckades med, är att sammanföra olika delar av samhället i ett gemensamt intresse att hitta sätt för att välkomna och integrera våra nya medborgare. Just att mötas och lyssna på varandra är en stor del i hur vi lär oss. Under dagen har det funnit många tillfället till just det, bland annat under de miniseminarierna där människor som nyligen har kommit till Sverige har berättat om sin första kontakt med den svenska skolan, säger Victoria.
Lärarna Helena Magnusson och Carina Nylen med sin klass SFI Snabbspår vård från Tingvallagymnasiet fanns på plats.
”Viktigt komplement till vår utbildning”
Dagen är ett samarbete mellan Karlstads universitet, Den globala skolan och Lärarförbundet. Utöver föreläsarna, studenterna och de yrkesverksamma lärarna, deltog också ett hundratal nyanlända. Ahmad Tajo var en av dem. Tillsammans med sin klass från Tingvallagymnasiet och kursen Snabbspår för vårdutbildade akademiker, hittade han många spännande punkter i programmet.
– Dagen har varit jättebra och känns som en viktig komplement till vår utbildning. Förutom det känns det också bra att ha sett lokalerna. Nu vet vi var universitet ligger och hur man hittar hit, säger Ahmad.

