Hot Spot- en kamp om uppmärksamhet
2002-04-12I går gick årets stora arbetsmarknadsdag på Karlstads universitet av stapeln för femte året i rad. I bibliotekets nya och gamla lokaler fördes en tuff kamp om besökarnas uppmärksamhet mellan de närvarande företagen, organisationerna och kommunerna. Bland brokiga plakat, godisskålar och broschyrer i massor knöts band mellan arbetsliv och studenter.
Under sju timmar gavs nyfikna studenter vid Karlstads universitet igår tillfälle att få en inblick i arbetslivet. Luften var fylld av förväntningar och kanske lyckades några studenter lämna arbetsmarknadsdagen med ett sommarjobb, examensarbete, praktikplats eller rent av en anställning i fickan.
– Hot Spot-dagen är i första hand ett arrangemang av studenter och för studenter. Samtidigt handlar det naturligtvis om ett ömsesidigt givande och tagande mellan företag och akademiker, där båda parter har att vinna på att kontakter knyts, sa Mattias Bergman, projektledare för Hot Spot under förmiddagens presskonferens.
En av utställarna vid årets Hot Spot var pappers- och massaföretaget M-real som med färgglada plakat sökte locka besökare till sig. Som representanter för företaget fanns Michael Hållberg och Katrin Sundström.
Varför har ni valt att närvara på Hot Spot-mässan?
– Vi är framförallt här för att visa upp vårt varumärke och göra det känt bland studenterna. Idag är det inte så många som vet vad vårt företag gör.
Har ni varit här förut?
– Nej, detta är första gången vi besöker Hot Spot i Karlstad. Faktum är att Karlstads universitet är det sydligaste av de vi besöker i år.
Får ni många besökare idag?
– Många är nyfikna, men ännu fler skulle antagligen komma fram och ställa frågor om de visste vad M-real är för typ av företag och vad vi gör.
Bland de många studenter som cirkulerade på utställningsområdet fanns Annika Karlsson, som läser första året på multimediaprogrammet.
Varför har du valt att besöka Hot Spot-mässan?
– Jag var i närheten och tyckte att jag lika gärna kunde gå en sväng och titta vilka som var här. Eftersom detta är mitt första år på programmet, så känns arbetslivet ganska avlägset. Jag har inte bestämt exakt vad jag vill arbeta med än, och därför vet jag inte heller vilka kontakter jag skulle kunna knyta.
Vad tycker du om mässan hittills?
– Det jag saknar är mer representanter från multimediavärlden. En så stor bransch borde hålla sig framme och marknadsföra sig mer.
Några av de mest välrepresenterade branscherna vid årets mässa var pappers- och massaindustrin samt verkstadsindustrin. Även många kommuner, såväl närliggande som mer avlägsna, fanns med på utställningen.
Under presskonferensen berättade projektledarna bakom Hot Spot att de försökt att få hit så många olika typer av företag som möjligt, men att detta också är någonting som styrs av konjunkturer. Just nu, förklarade man, är det till exempel inom industri, vård, skola och omsorg som det behövs folk.
Vid sidan av den dagslånga Hot Spot-mässan gavs även möjlighet att lyssna till tre föreläsare med tre olika teman: Inger Rålenius från Skrivpunkten hade dyslexi som sitt tema, författaren Klas Hallberg talade under rubriken ”Våga ta steget” och f.d. finansminister Kjell–Olof Feldt talade kring ämnet ”Styra samhällsekonomin– lika svårt som att ro utan åror?”.
Utöver dessa föreläsare bjöds även på pianokonsert med Elisabeth Boström i Aula Magna. Dagen avrundades med en bankett på restaurang Sandgrund i Karlstads centrum.
Läs mer om Hot Spot:
Ny artikel
www.hotspotdagen.com