Fick jag bara 560 likes?
2016-06-01Maja Hedin och Hanna Alricsons uppsats ”Fick jag bara 560 likes?” har prisats med Dik:s årliga pris för bästa kommunikationsuppsats.
- Det hade jag inte förväntat mig, det känns verkligen bra!, säger Maja.
I vintras blev Maja Hedin och Hanna Alricson färdiga med sin c-uppsats ”Fick jag bara 560 likes?” som handlar om ungdomars upplevelse av pressen på Instagram. Strax därefter skickade Maja in uppsatsen till fackförbundets Dik:s uppsatstävling – helt utan Hannas vetskap.
- Nej, Hanna visste inte om det och jag tänkte att det inte skulle bli någonting, berättar Maja. Men jag ringde henne direkt efter att de hade ringt mig från Dik och berättat att vi hade vunnit.
Uppsatsteamet pluggar sista terminen på Information och PR-programmet och i juni tar de examen. Priset från Dik innebär att de får ett stipendium på 5000 kronor. Dessutom fick de delta på konferensen Communicare i Sundsvall i slutet på maj då priset delades ut och, såklart:
- Äran! Det är ju det som är det största egentligen, fastslår Maja och Hanna.
Delas ut årligen
DIK:s uppsatspris delas ut varje år och bedöms utifrån dessa kriterier:
- Uppsatsen kan ha lagts fram inom ett kommunikationsvetenskapligt eller relaterat ämne och ska ha relevans för området kommunikation
- Avgränsningarnas ändamålsenlighet och tydlighet
- Relevansen i metodval och teoretiskt resonemang
- Struktur och stilistisk utformning

