Civilingenjörsutbildningen växer fram
2001-01-12Igår, torsdag den 11 januari, bjöd nya civilingenjörsutbildningen in till ett seminarium och en diskussion. Utbildningen, som startar redan i höst, är fortfarande i stark utveckling med diskussioner och idéer hos såväl lärare som studenter. Den första terminen börjar ta form, men fortfarande återstår mycket arbete. Ett 50-tal lärare, doktorander, studenter, prefekter, ledning och andra intresserade bänkade sig på eftermiddagen i Stora Ensos hörsal för att lyssna och bidra till diskussionen.
Det var i somras som Karlstads universitet, som enda sökande av totalt sex, erhöll den generella examinationsrätten för civilingenjörsutbildning. Sedan dess har processen varit intensiv med att ta fram en helt ny civilingenjörsutbildning med inriktning kemi/kemiteknik och industriell ekonomi.
Men vad är egentligen det nya med utbildningen? Ja, det var en av frågorna som dök upp efter de första presentationerna. Innehållsligt liknar den delvis traditionella civilingenjörsutbildningar, i alla fall under termin 1, som var den som presenterades närmare.
– Skillnaden ligger snarare i arbetssätt och sättet att ta hand om studenterna, berättade Jan van Stam, sammankallande i första terminens lärarlag. Vi söker största möjliga kontakt mellan de olika ämnena, så att det ska kännas att utbildningen hänger ihop och att t ex matematik och kemi samverkar. Tanken är att det ska bli så konkret att kemilärare är med på matteundervisningen och vice versa.
Skillnaden blir också att en civilingenjör från Karlstad kommer att ha med sig fler färdigheter av de som företagen efterfrågar, t ex förmåga att arbeta i projekt, att samverka med andra människor, språk och kunskaper om andra kulturer.
Examinationsformer diskuterades också flitigt och här pågår ett utvecklingsarbete som syftar till att hitta mindre, men oftare återkommande inslag av examination. Särskilt den första terminen är detta viktigt för att stötta studenten och verkligen lägga grunden till fortsatta studier.
Likaså diskuterades förkunskaper hos dagens gymnasister och hur vi bäst uppnår en gemensam bas vad gäller förkunskaper utan att tappa fart och kvalitet.
Gårdagens inledande övning följdes upp av diskussioner i dag fredag bland de berörda lärarlagen. Spännande fortsättning lär följa, inte minst svaret på frågan om vilken nästa inriktning blir, som troligen kommer att starta 2003.