Mer om Testing Talk
Prov, tester och bedömning är centrala i skolan, och för enskilda elever har vissa prov större betydelse än andra. Bedömning av elevers kunskaper och färdigheter i ett ämne är central för att följa kurs- och läroplansmål och för enskilda elever kan bedömningstillfällen i form av prov vara avgörande för exempelvis inträde till fortsatta studier. Här spelar exempelvis nationella ämnesprov en viktig roll i skolan.

Utöver att upprätthålla en likvärdig nationell utbildningsstandard har de nationella proven ofta en viktig inverkan på elevers slutbetyg i grundskolans kärnämnen. Kritiska röster, och forskningsstudier, har lyft olika aspekter som är problematiska med standardiserade prov, exempelvis att det är svårt att på ett rättvist sätt spegla kunskaper vid ett enda mättillfälle, att testnervositet påverkar elever och deras prestation negativt och att konsekvenserna av att misslyckas på ett prov ibland är allvarliga. I Sverige har Skolinspektionen (exempelvis rapporter från 2011 och 2013) kritiserat de nationella provens bedömning då granskningar visat att tolkningsutrymmet för bedömaren (läraren) är för stort, och att omrättningar av elevprov visat på stora skillnader mot ursprungsbedömningen (de muntliga proven i engelska har dock inte ingått i dessa granskningar). Vad gäller muntliga prov i ett andra/främmande språk har dock tidigare forskning visat på ett antal faktorer som spelar in i en enskild elevs prestation vid ett tillfälle. Exempelvis har faktorer som samtalsämnen i provuppgifterna, färdighetsnivå hos samtalspartnern, lärarens/examinatorns agerande under provsamtalet och förståelsen av vad som förväntas i en viss uppgift alla visat sig spela roll för hur pass väl en elev lyckas visa sina kunskaper och färdigheter under ett samtalsorienterat prov. Vidare är den interaktion som byggs upp under elevgrupperade prov (så kallade paired/small group tests) oundvikligen ett resultat av alla som deltar i samtalet och deras bidrag, vilket gör individuell bedömning till en utmaning.
Projektet Testing Talk syftade till att öka kunskapen kring interaktion under och bedömning av muntlig färdighet och interaktion. Med den muntliga delen av det nationella provet i engelska i årskurs nio som bas syftade projektet till att ge en detaljerad beskrivning av och förståelse för relationen mellan provinteraktion mellan elever och den bedömning som enskilda elever erhöll på provet. Med en samtalsanalytisk ansats (CA; Sacks, Schegloff & Jeffeson, 1974; Sidnell & Stivers, 2013) antar delstudierna ett perspektiv på provinteraktion som en gemensam, social process som påverkas av institutionella ramar. Projektet bidrar därför till forskning om utveckling, utvärdering och bedömning av muntliga språkprov, samt till den vetenskapliga dialogen mellan samtalsanalys och andraspråksforskning. Projektet omfattar även intervjuer med verksamma lärare, en nationell webbenkät, samt utvecklingen av en workshopmodell för lärares kompetensutveckling kring muntlig färdighet.
