Värmlandsmodellen
Värmlandsmodellen för kompetenssamverkan mellan skola och lärarutbildning syftar till att stärka undervisning och utveckling inom såväl skola som lärarutbildning. En ambition är att varje lärarprogram innehåller ett antal undervisningstillfällen som genomförs av förstelärare och/eller lektorer i skolan.
Tanken är att studenter ska ges möjlighet att lära av yrkesverksammas aktuella och beprövade erfarenhet, utöver den verksamhetsförlagda utbildningen, Värmlandsmodellen kan ses som en omvänd VFU, där personal från skola och förskola möter studenter i undervisningen på plats vid universitetet. Modellen är ett sätt att öka kvalitet och kontinuitet för studenternas kommande roll som lärare.
Syftet med denna samverkan att:
- öka samarbetet mellan skolväsendet och lärarutbildningen, både vad gäller grundutbildning och forskning.
- ömsesidigt och i samverkan bygga utbildningar med högre kvalitet för förskollärare och lärare
- genom möten mellan yrkesverksamma lärare i skolan och på universitet bidrar vi till varandras kompetenshöjning
Överenskommelse och avtal
Mellan universitet och samverkanskommun skrivs ett avtal om deltagande i Värmlandsmodellen. Mellan prefekt och rektor skrivs sedan en överenskommelse som gäller den enskilde förskollärarens eller lärarens delaktighet i utbildningen.
Villkor
Förskolläraren/läraren, som verkar inom programmen, behåller sin anställning hos kommunen. Arbetstiden, som finns med i den särskilda överenskommelsen och faktureras av kommunen terminsvis i efterskott. Ersättningen baseras på kommunens faktiska kostnader för resor och lön som förskolläraren/läraren har.
Process
Behovsinventering (när i tid, omfattning och vilka moment) görs på kau av prefekter och kursansvariga under perioden v.47-50 varje höst. Detta underlag mejlas sedan till lärarutbildningens kansli. Om det finns tidigare överenskommelser mellan kau-skola utgör dessa utgångspunkt och utvärderas inför nästkommande period. Kansliet/RUC sammanställer underlaget och skickar det till Skolchefsgruppen från vecka 4. Underlag från intresserade skolhuvudmän skickas till kansliet före sportlovet.
Svaren från skolcheferna sammanställs av kansliet/RUC och skickas till universitetets prefekter efter sportlovet. Efter detta skrivs överenskommelser mellan prefekt på kau och rektor på förskola/skola under vecka 10-14. Lärarutbildningen följer upp så att planerade överenskommelser med skolhuvudmännen skrivs eller om behoven förändrats.
E-post: varmlandsmodellen@kau.se