Lärarlyftet - Samhällskunskap för lärare åk 7-9, 90 hp (1-90)
Samhällskunskap för lärare åk 7-9, 90 hp (1-90) är en uppdragsutbildning inom ramen för Lärarlyftet som endast får sökas av dig som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig samt har huvudmannens godkännande.

Målgrupp
Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig.
UHR gör en fördjupad kontroll av de sökandes lärarexamen inför deltagande i en viss specifik kurs inom Lärarlyftet. Syftet är att säkerställa att den deltagande får avsedd utökad behörighet.
Kurserna är uppdragsutbildningar inom ramen för Lärarlyftet och får endast sökas av lärare som har skolhuvudmannens godkännande. Blanketten med skolhuvudmannens godkännande finner du på den här sidan. Kom ihåg att skicka in den!
Alla kurser är på distans med närträffar, vissa obligatoriska, på Karlstads universitet. Kontakta kursansvarig eller kursadministratör för mer information om närträffar. Urval bland behöriga deltagare sker genom lottning om kurserna når maxantal.
På Skolverkets webb finns all information om förutsättningar för att delta i Lärarlyftet
Studietakt
Helfart
Start- och slutdatum
2021-08-30 till 2024-01-19
Kursens innehåll och upplägg
Kursupplägget är i hög grad forskningsbaserat och grundar sig dels på erfarenheter från ämnesspecifik forskning huvudsakligen inom disciplinerna statsvetenskap, sociologi och nationalekonomi, dels på erfarenheter från praxisrelaterad forskning som utvecklats inom Centrum för de Samhällsvetenskapliga ämnenas Didaktik (CSD) vid Karlstads universitet.
Kursen består av tio delkurser med huvudsakligt innehåll:
Delkurs 1. Att vara samhällskunskapslärare idag och i morgon, 7,5 hp
Delkursen utgår från samhällsbegreppet och ger flera perspektiv på vad ett samhälle kan vara.
Huvudsakligt innehåll:
- lärarutbildningen och läraryrket introduceras
- begreppet samhälle introduceras och problematiseras
- grundläggande ämnesdidaktiska teorier presenteras och problematiseras och de didaktiska grundfrågorna tillämpas på skolämnet samhällskunskap
- massmedier och IKT i dagens samhälle och skola presenteras och problematiseras utifrån didaktiska och samhälleliga perspektiv
Delkurs 2. Människans villkor och agerande i sociala och rättsvetenskapliga perspektiv, 15 hp
En stor del av delkursen behandlar frågor som till exempel sociala relationer, klass, kön, etnicitet, familj, arbetsliv och vardagsliv ur ett grundläggande sociologiskt perspektiv.
Huvudsakligt innehåll:
- ett grundläggande sociologiskt perspektiv på samhället presenteras och problematiseras
- ett grundläggande rättsvetenskapligt perspektiv på samhället presenteras och problematiseras
- hållbar utveckling diskuteras i ett sociologiskt perspektiv med särskild betoning på internationella förhållanden
- de sociologiska och rättsvetenskapliga perspektiven relateras till begreppet samhälle genom ämnesdidaktiska och identitetsskapande teoretiseringar och tillämpningar
Delkurs 3. Människans ekonomiska villkor I, 7,5 hp
Delkursens behandlar det mikroekonomiska perspektivet och inleds med en idéhistorisk överblick. Inom delkursen behandlas också prisbildning, olika marknadsformer, samhällsekonomiska kalkyler och välfärdsteori. Delkursen innehåller också ett ämnesdidaktiskt moment som innebär en övning i att transformera nationalekonomisk teori till en undervisningssituation.
Huvudsakligt innehåll:
- ett grundläggande nationalekonomiskt perspektiv på samhället med betoning på mikroekonomisk teori presenteras och problematiseras
- ett grundläggande privatekonomiskt perspektiv presenteras och problematiseras
- det nationalekonomiska perspektivet relateras till begreppet samhälle genom ämnesdidaktiska och identitetsskapande teoretiseringar och tillämpningar
Delkurs 4. Människans ekonomiska villkor II, 7,5 hp
Delkursen har makroekonomisk inriktning fokuserar hur ekonomins olika delar samverkar och hur politiska institutioner kan och/eller försöker påverka ekonomin.
Huvudsakligt innehåll:
- ett grundläggande nationalekonomiskt perspektiv på samhället med betoning på makroekonomisk teori presenteras och problematiseras
- hållbar utveckling diskuteras i ett ekonomiskt perspektiv
- det nationalekonomiska perspektivet relateras till begreppet samhälle genom ämnesdidaktiska och identitetsskapande teoretiseringar och tillämpningar
- kursens innehåll förbereder deltagarna för verksamhetsförlagd utbildning inom kunskapsområdet
Delkurs 5. Politikens idéer och institutioner, 15 hp
Delkursen har ett statsvetenskapligt fokus med inriktning gentemot politiska in-stitutioner på samhällets olika nivåer samt gentemot de politiska idéer som diskuterar grunderna för dessa institutioner. Kursens poäng är indelade i 3 hp för ämnesteoretiska perspektiv på politikens idéer, 7 hp för ämnesteoretiska perspektiv på politikens institutioner och 5 hp för ämnesdidaktiska perspektiv. Det ämnesdidak-tiska perspektivet innehåller också mikroundervisning.
Huvudsakligt innehåll:
- ett grundläggande statsvetenskapligt perspektiv på samhället presenteras och problematiseras
- politiska idéer och ideologier presenteras och problematiseras
- det svenska politiska systemet presenteras ur ett demokratiskt och institutionellt perspektiv och
- jämförs med andra nationella och internationella politiska system
- det statsvetenskapliga perspektivet relateras till begreppet samhälle genom ämnesdidaktiska och identitetsskapande teoretiseringar och tillämpningar
Delkurs 6. Världen idag, 7,5 hp
Inom delkursen diskuteras och problematiseras olika aspekter av det som brukar kallas för internationell politik, internationella relation eller som Baylis och Smith (2016) väljer att benämna det, ”world politics”. Val av term relaterar till frågor om ontologi, det vill säga vad läraren/forskaren tänker sig ingår i ämnet. ”World politics” öppnar upp för bredare angreppssätt än internationell politik som snävar in studiet till stater och hur de interagerar med varandra. Genom valet av att använda Baylis och Smith som huvudbok så anammas ett bredare förhållningssätt till internationella relationer.
Huvudsakligt innehåll:
- ett internationellt perspektiv på politik och samhälle introduceras och problematiseras
- ämnesdidaktiska frågor diskuteras utifrån ett lärande för hållbar utveckling
Delkurs 7. Samhällsvetenskaplig metod och aktuell samhällsvetenskaps didaktisk forskning, 7,5 hp
Delkursen ger en översikt över aktuell samhällsvetenskapsdidaktisk forskning och introducerar samhällsvetenskaplig metod, som därigenom utgör en grund för det egna vetenskapliga skrivandet i delkurs 8.
Huvudsakligt innehåll:
- centrala begrepp och metoder med betydelse för ett källkritiskt förhållningssätt studeras och tränas
- centrala begrepp och metoder med betydelse för validitet, reliabilitet och analys inom samhällsvetenskapliga undersökningar studeras och tränas
- aktuell samhällsvetenskapsdidaktisk forskning presenteras och analyseras
- den egna undervisningen relateras till och problematiseras utifrån aktuell samhällsvetenskapsdidaktisk forskning
- aktuell forskning om betyg och bedömning i skolämnet samhällskunskap
Delkurs 8. Självständigt vetenskapligt skrivande, 7,5 hp
Delkursens syfte är att i praxis omsätta och förvärva kunskaper och färdigheter som krävs för att självständigt producera en vetenskaplig text. Arbetet omfattar individuell formulering av ämnesval och syfte, metodologiska val och avgränsningar, insamling och sammanställning av eget material samt redovisning av undersök-ningen i skriftlig form.
Huvudsakligt innehåll:
- det vetenskapliga skrivandet omfattar individuell formulering av ämnesval och syfte, metodologiska val och avgränsningar, insamling och sammanställning av eget material, redovisning av undersökningen i skriftlig form
- den vetenskapliga texten presenteras med en logisk och pedagogisk disposition där vedertagna tekniker för materialredovisning och källhänvisning används
- handledning kring ämnesval och övriga delar av undersöknings- och skrivprocessen
- ett avslutande seminarium där varje deltagare lägger fram sin text, diskuterar övriga texter samt opponerar på en text.
- samtliga moment vägs in i betyget för delkursen
- i delkursen ges möjlighet att bedriva fältstudier i Kenya.
Delkurs 9. Samhällskunskapsundervisning i teori och praktik, 7,5 hp
Under denna delkurs ska fördjupas kunskaper kring faktisk samhällskunskapsundervisning.
Huvudsakligt innehåll:
- ställa frågor kring faktisk undervisning och försöka besvara dessa med stöd i egen erfarenhet och aktuell forskning
- tillämpa centrala styrdokument och lokal pedagogisk planering i planering av egen undervisning
- tillämpa didaktiska teorier och omsätta ämneskunskaper i planering av undervisning samt reflektera över relationen mellan teori och praktik
- använda IKT som ett medel i planering av undervisning och i kursens interna kommunikation - diskutera och reflektera kring yrket och sin professionsutveckling
Delkurs 10. Att vara en deltagande samhällsmedborgare, 7,5 hp
Delkursen ger ett internationellt perspektiv på skola och undervisning. Vidare be-handlas deltagande i det nationella och internationella samhället på individ- och samhällsnivå och studentens samlade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska erfa-renheter och färdigheter relateras till begreppet samhälle och aktuell forskning.
Huvudsakligt innehåll:
- ett internationellt perspektiv på skola och undervisning introduceras och tillämpas genom att möten med andra länders samhällskunskapsundervisning sker
- deltagande i det nationella och internationella samhället beskrivs och problematiseras på individ- och samhällsnivå där även aktörs- och strukturperspektiv presenteras
- deltagarnas samlade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska erfarenheter och färdigheter relateras till begreppet samhälle och aktuell forskning
- ett internationellt perspektiv relateras ämnesdidaktiskt genom exemplifieringar och tillämpningar
Former för examination
Delkurs 1: Mål 1-3 examineras genom skriftlig tentamen. Mål 4 examineras genom diskussion på seminarium.
Delkurs 2: Mål 1-5 examineras genom en skriftlig tentamen. Mål 6-9 examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter med tillhörande diskussion på seminarium.
Delkurs 3: Mål 1-4 examineras genom skriftlig tentamen. Mål 5-6 examineras genom mikroundervisning på seminarium och skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4: Mål 1-3 examineras genom skriftlig salstentamen. Mål 4 examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och seminarium
Delkurs 5: Mål 1-4 examineras genom salstentamen. 5-7 examineras genom semi-narium och skriftlig uppgift. Mål 8 examineras genom mikroundervisning och skriftlig uppgift.
Delkurs 6: Mål 1- 5 examineras genom skriftlig tentamen. Mål 6 examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift med diskussion på uppföljande semi-narium Delkurs 7: Mål 1 och 4 examineras genom skriftlig hemtentamen. Mål 2, 3 och 5 examineras genom skriftliga individuella inlämningsuppgifter med diskussion på uppföljande seminarium.
Delkurs 8: Samtliga mål examineras genom bedömning av den vetenskapliga texten samt genomförsvar av den egna texten och egen opposition på ett seminarium
Delkurs 9: Samtliga mål examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift som diskuteras på seminarium. Delkurs 10: Mål 1-3 examineras genom mikroundervisning. Mål 4, 5, och 6 examineras genom skriftliga inlämningar som följs upp på seminarium.
För bedömningen skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Alla examinerande moment är obligatoriska.
Lärandemål
Kursens syfte är att de studerande ska utveckla en bred yrkesmässig kompetens som samhällskunskapslärare samt fördjupa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter. Didaktiskt riktas fokus mot klassrumsklimat och skolmiljö och ämnesteoretiskt är människans ekonomiska, politiska och sociala villkor i fokus. Begreppet samhälle används för att relatera delkursernas olika innehåll och perspektiv till en helhet, så att kunskaperna kan relateras till såväl svenska som internationella förhållanden.
Delkurs 1. Att vara samhällskunskapslärare idag och imorgon, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- förklara och problematisera begreppet samhälle utifrån olika teoretiska perspektiv
- redogöra för och tolka grundläggande frågeställningar och tillämpningar i samhällskunskapens didaktik
- redogöra för och tolka kursplaner och betygskriterier i skolämnet samhällskunskap med betoning på den inriktning (7-9) deltagaren går
- beskriva och problematisera massmediers och IKT:s roll och inverkan i samhället
Delkurs 2. Människans villkor och agerande i sociala och rättsvetenskapliga perspektiv, 15 hp
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- beskriva och förklara grundläggande sociologiska teorier och metoder
- beskriva och förklara grundläggande områden inom socialpsykologi
- utifrån några olika exempel tillämpa sociologiska teorier och metoder på aktuella samhällsproblem
- med en sociologisk utgångspunkt redogöra för olika relationer mellan individuella handlingar och samhällsstruktur
- beskriva och värdera hur faktorer som exempelvis kön, etnicitet, klass och religion har betydelse för individens sociala levnadsvillkor och samhällsdeltagande
- beskriva och förklara det svenska och internationella rättssystemet samt ge exempel på hur dessa fungerar som instrument för rättsstat och samhällsbyggande
- att beskriva och analysera internationella förhållanden med hjälp av begreppet folkrätt
- beskriva och värdera hur faktorer som exempelvis kön, ålder, etnicitet, klass och religion har betydelse för kriminalitet och våld
- använda frågor och tillämpningar från samhällskunskapens didaktik på sociologiskt och rättsvetenskapligt ämnesstoff med betoning på den inriktning (7-9) deltagren går
Delkurs 3. Människans ekonomiska villkor I, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- beskriva och förklara grundläggande ekonomiska teorier samt sätta in dem i sitt idémässiga och historiska sammanhang
- granska och värdera ekonomiska frågor i samhället utifrån ekonomiska teorier och begrepp
- identifiera marknaders funktionssätt utifrån prisbildningsteori och olika marknadsformer
- beskriva och förklara privatekonomins grunder och hur samhället påverkar privatekonomins förutsättningar
- beskriva och värdera hur ekonomiska faktorer har betydelse för individens identitetsskapande och samhällsdeltagande
- använda frågor och tillämpningar från samhällskunskapens didaktik på ett samhällsekonomiskt och privatekonomiskt ämnesstoff med betoning på den inriktning (7-9) deltagaren går
Delkurs 4. Människans ekonomiska villkor II, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- beskriva och förklara grundläggande ekonomiska teorier samt sätta in dem i sitt idémässiga och historiska sammanhang
- använda och relatera ekonomiska samhällsfrågor till makroekonomiska teorier
- identifiera och förklara möjligheter och problem för ekonomisk stabilitet
- identifiera och möta ämnesdidaktiska utmaningar hos ett samhällsekonomiskt ämnesstoff med betoning på den inriktning (7-9) deltagaren går
Delkurs 5. Politikens idéer och institutioner, 15 hp
Efter genomgången delkurs skall deltagaren kunna:
- beskriva och analysera olika grundläggande politiska institutioner med direkt betydelse för det svenska samhället som exempelvis riksdag, regering, EU-parlament och EU-kommission,
- jämföra olika politiska institutioner utifrån deras roll och funktion i det politiska systemet,
- jämföra olika nationella politiska system,
- analysera samhället utifrån politiska begrepp och teorier på ett grundläggande sätt,
- beskriva och förklara grundläggande politiska idéer och ideologier med särskild betoning på demokrati och mänskliga rättigheter ur ett historiskt och nutida perspektiv,
- tillämpa politiska teorier och metoder för att analysera aktuella samhällsproblem,
- beskriva och värdera hur politiska faktorer har betydelse för individens identitetsskapande och samhällsdeltagande och
- identifiera och möta ämnesdidaktiska utmaningar hos ett politologiskt ämnesstoff med betoning på den inriktning (7-9 eller gymnasieskolan) deltagaren går
Delkurs 6. Världen idag, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- redogöra för olika aspekter av internationell politik, svensk utrikespolitik samt det internationella systemets uppbyggnad
- beskriva och förklara centrala begrepp som nation, etnicitet, statssystem, internationellt samfund, internationalisering, globalisering samt krig och fred
- jämföra och granska skilda uppfattningar om vad som karakteriserar dagens värld
- redogöra för och tolka hur nationella och globala faktorer har betydelse för individens identitetsskapande och samhällsdeltagande
- beskriva olika utvecklingsteorier samt granska faktorer med betydelse för samhällets hållbara utveckling ur ett globalt perspektiv
- tillämpa ämnesdidaktiska teorier på ämnesstoff och upplägg av egen undervisning
Delkurs 7. Samhällsvetenskaplig metod och aktuell samhällsvetenskapsdidaktisk forskning, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- beskriva och tolka grundläggande samhällsvetenskaplig metod
- tillämpa ett analytiskt förhållningssätt gentemot samhällsvetenskaplig forskning
- tolka och jämföra exempel på aktuell samhällsvetenskapsdidaktisk forskning
- relatera aktuell samhällsvetenskapsdidaktisk forskning till planering av egen undervisning
- beskriva och problematisera betyg och bedömning i skolämnet samhällskunskap
Delkurs 8. Självständigt vetenskapligt skrivande, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- självständigt skriva en vetenskaplig text och tillämpa relevanta samhällsvetenskapliga metoder på ett eget insamlat material
- beskriva och grundläggande analysera en specifik egenformulerad samhällsvetenskaplig fråga
Delkurs 9. Samhällskunskapsundervisning i teori och praktik, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- planera och problematisera undervisning i samhällskunskap med utgångspunkt i egen erfarenhet och relevant forskning
- redogöra för och problematisera skolans läroplan, relevanta kursplaner och lokala styrdokument samt utifrån exempel tolka relationer mellan praktik och styrdokument
- problematisera den professionsinriktade kontakten mellan elever och skolans personal
- redogöra för den egna professionsutvecklingen med utgångspunkt i gjorda erfarenheter
- använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten
Delkurs 10. Att vara en deltagande samhällsmedborgare, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- beskriva och jämföra Sveriges och andra länders samhällskunskapsundervisning
- beskriva olika aspekter av globalisering utifrån en sociologisk utgångspunkt
- självständigt definiera och analysera begreppet samhälle
- beskriva och förklara politiskt deltagande, både nationellt och internationellt, utifrån vida och snäva definitioner av politik, samt kunna granska deltagandets betydelse för samhället ur både ett samhällsbevarande och samhällsförändrande perspektiv
- analysera deltagandets betydelse för samhället ut både ett samhällsbevarande och samhällsförändrande perspektiv
- redogöra för relationen mellan individuella handlingar och samhällsstruktur utifrån en statsvetenskaplig utgångspunkt,
- beskriva olika aspekter av global utveckling utifrån en nationalekonomisk utgångspunkt,
- tillämpa ämnesdidaktiska teorier på stoffet om globalisering och deltagande och relatera detta till konkreta undervisningsexempel
Undervisningsform - distans
Huvudsakligen distans med cirka åtta närträffar på Karlstads universitet om vardera två till tre dagar.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker online via enkätverktyget Survey & Report och resultatet kommer att återkopplas till deltagarna via Canvas.
Studievägledning, validering och tillgodoräknande
Samtliga deltagare som antas till kursen får information om att man har möjlighet att ansöka om tillgodoräknande där universitetet bedömer den sökandes kunskaper och/eller färdigheter från tidigare utbildning eller yrkesverksamhet i förhållande till lärarlyftskursernas lärandemål.
Skriftlig information samt blanketter finns på programsidan, muntlig information ges vid första närträffen och alla antagna får mejl från kursens studie- och karriärvägledare. Ansökan om tillgodoräknande skickas till studie-och karriärvägledaren och kompletteringar efterfrågas i de fall det behövs. Ansökningarna skickas därefter ut till utbildningen för bedömning och beslut. Beslut meddelas skriftligen till den som gjort en ansökan och vid tillgodoräknande upprättas en individuell studieplan för varje deltagare.
Alla deltagare har möjlighet att kontakta studie- och karriärvägledare och boka samtal för stöd i valideringsprocessen. Det är obligatoriskt om tillgodoräknandet handlar om kunskaper som i huvudsak har utvecklats i yrkesverksamhet (kallas ibland reell kompetens).
