Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 hp

Målgrupp
Personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 i högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Genomförande
Kursen planeras att genomföras under perioden 12 januari till 18 december 2026. (uppehåll under veckorna 23-32).
Datum för träffar och tentamen meddelas senare.
Kursen genomförs på kvartsfart med en digital studieform via lärplattformen Canvas, vilket möter ett nationellt behov och ett brett geografiskt upptagningsområde med undervisning via det digitala kommunikationsverktyget zoom, i undervisningens teoretiska och praktiska moment.
Undervisningsformen möjliggör att vissa moment kan samläsa med annan relevant utbildning på ordinarie grundlärarutbildning.
Kursens innehåll
Kursen innehåller två delkurser.
Läs kursplanen för all information om kursen.
Tidig läs- och skrivinlärning i ett ämnesdidaktiskt perspektiv 7,5 hp
Delkursen behandlar teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på grundläggande språk-,läs- och skrivinlärning ur ett första- och andraspråksperspektiv.
Utgångspunkten är The simple view of reading där både avkodning och språkförståelse är bärande delar som utgör grunden i en balanserad läsundervisning. Särskilt fokus läggs på läsförkunskaper och strukturerad ljudningsmetod.
Olika aspekter av läsförberedande och läsfrämjande undervisning belyses och deltagarna får reflektera över hur elevers läsmotivation och läsintresse kan främjas. Vikten av högläsning och textsamtal uppmärksammas.
Integrering av estetiska uttrycksformer och multimodala resurser i den tidiga läs- och skrivundervisningen belyses och diskuteras också. Digitala inslag i undervisningen diskuteras och problematiseras med grund i vetenskaplig empiri.
Delkursinnehållet knyts till styrdokumenten för förskoleklass och för svenskämnet i relation till tidig läs- och skrivutveckling. Under delkursen får deltagaren kontinuerligt knyta kursens innehåll till undervisningspraktik genom att pröva vetenskapligt grundade undervisningsmetoder för grundläggande läs- och skrivinlärning i egen verksamhet för att sedan reflektera och dra lärdomar tillsammans med andra deltagare.
Lärandemål
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna
- redogöra för och diskutera utveckling av språklig medvetenhet hos barn med särskilt fokus på fonologisk medvetenhet,
- redogöra för teorier om litteracitet samt tidig läs- och skrivutveckling och relatera dessa till egen undervisningspraktik,
- tillämpa och reflektera över metoder och arbetssätt som främjar tidig läs- och skrivutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv,
- kritiskt diskutera integrering av digitala och multimodala lärresurser i tidig läs- och skrivundervisning och
- beskriva och reflektera över styrdokumentens innehåll beträffande tidig läs- och skrivinlärning i förskoleklass samt i kursplanen för svenska årskurs 1-3.
Former för examination
- Lärandemål 1, 2 och 5 examineras genom muntliga seminarier.
- Lärandemål 3 och 4 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Bedömning av språk-, läs- och skrivutveckling 7,5 hp
Delkursen behandlar bedömning, dokumentation och uppföljning av elevers läs- och skrivutveckling samt teorier om läs- och skrivsvårigheter och språklig sårbarhet.
Med utgångspunkt i styrdokument och bedömningsstöd behandlas olika sätt att dokumentera och bedöma elevers läsande och skrivande. Olika förhållningssätt i bemötandet av elever i behov av stöd när det gäller såväl förebyggande som stödjande insatser uppmärksammas och diskuteras.
Deltagaren får även reflektera över hur dokumentation och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling kan användas formativt som grund för elevens fortsatta lärande liksom för undervisningsplanering utifrån alla elevers olika behov.
Under delkursen får deltagaren kontinuerligt knyta kursens innehåll till egen undervisningspraktik genom att pröva och tillsammans med andra deltagare reflektera över metoder för att bedöma, dokumentera och följa upp elevers läs- och skrivutveckling.
Lärandemål
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna
- redogöra för och reflektera över teorier om läs- och skrivsvårigheter och språklig sårbarhet,
- analysera och bedöma elevers språkliga produktion med utgångspunkt i styrdokument och bedömningsstöd,
- beskriva och diskutera inkluderande förhållningssätt i bemötandet av elever i behov av stöd samt
- reflektera över hur dokumentation och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling kan användas formativt som grund för fortsatt lärande och undervisning utifrån alla elevers olika behov relaterat till lärarens undervisningspraktik.
Former för examination
- Lärandemål 1 examineras genom ett muntligt seminarium.
- Lärandemål 2 examineras genom fältstudie med uppföljande muntligt seminarium.
- Lärandemål 3 och 4 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Studievägledning, validering och tillgodoräknande
Samtliga deltagare som antas till kursen får information om att man har möjlighet att ansöka om tillgodoräknande där universitetet bedömer den sökandes kunskaper och/eller färdigheter från tidigare utbildning eller yrkesverksamhet i förhållande till lärarlyftskursernas lärandemål.
Alla deltagare har möjlighet att kontakta studie- och karriärvägledare och boka samtal för stöd i valideringsprocessen. Det är obligatoriskt om tillgodoräknandet handlar om kunskaper som i huvudsak har utvecklats i yrkesverksamhet (kallas ibland reell kompetens).
Kursutvärdering
Utvärdering sker via verktyget Survey & Report efter avslutad utbildning.
