Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp

Målgrupp
Personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 i högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Genomförande 2026
Kursen genomförs under perioden januari till december 2026.
Under kursen kommer vi att varva inspelade föreläsningar med digitala träffar. Samtliga träffar är förlagda till torsdagar enligt följande datum under våren:
- 29 januari
- 12 mars
- 2 april
- 21 maj
- Tentamen: 2 juni (observera att detta är en tisdag).
Datum för höstens träffar meddelas senare.
Mellan de digitala träffarna kommer ni förutom inspelade föreläsningar att träffas i studiegrupper vid några tillfällen. Vi erbjuder också möjligheten att vara med vid räknestugor för att stärka dina egna ämneskunskaper.
Undervisningsform
Digital studieform via lärplattformen Canvas med undervisning via Zoom. Du deltar med egen dator.
Kursens innehåll och upplägg
Kursen fokuserar på att omsätta grundläggande matematiska kunskaper till undervisningssituationer för förskoleklass till årskurs 3. Följande matematiska områden behandlas:
- Taluppfattning
- Aritmetik (med fokus på de fyra räknesätten)
- Algebra (som vidareutveckling av taluppfattning)
- Problemlösning
- Geometri (geometriska objekt och begrepp, rumsuppfattning, mätning)
- Sannolikhetslära och statistik
I kursen ingår också att använda, diskutera och kritiskt granska digitala verktyg. Språkets roll i matematikundervisningen lyfts särskilt fram, med fokus på begrepp relevanta för årskurs fk–3. Vidare ingår i kursen att läsa, diskutera och reflektera matematikdidaktisk forskning samt bedömning ur ett didaktiskt och ämnesteoretiskt perspektiv utifrån grundskolans styrdokument. Fältstudier genomförs kontinuerligt på respektive skola för att koppla teori till praktik.
Former för examination
Examinationerna kommer att utföras som två digitala tentamina och skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga examinationer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna
- tillämpa och kommunicera ämneskunskaper gällande områdena taluppfattning, aritmetik, algebra, problemlösning, geometri, sannolikhetslära och statistik,
- värdera och motivera olika arbetssätt, däribland estetiska lärprocesser, som kan stimulera till matematisk kreativitet och upptäckarglädje,
- redogöra för hur digitala resurser kan användas för att utveckla barns matematiska förmågor,
- redogöra för forskning av relevans för matematikundervisning i förskoleklass och årskurs 1-3,
- redogöra för språkets och kommunikationens roll vid lärandet av matematiska begrepp hos alla elever, oavsett språklig och kulturell bakgrund,
- analysera och problematisera frågor om lärande och undervisning i matematik i förhållande till elevers olika bakgrunder och förutsättningar att lära matematik,
- identifiera och beskriva nödvändiga förkunskaper och kritiska steg vid barns tidiga lärande i matematik och matematiska utveckling,
- bedöma elevers prestationer som ett verktyg för lärande,
- beskriva problemlösningens centrala roll i matematikundervisningen och värdera olika lösningsmodeller och
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande med ett för sammanhanget funktionellt och adekvat språkbruk.
Kursutvärdering
Utvärdering sker via verktyget Survey & Report efter avslutad utbildning.
Studievägledning, validering och tillgodoräknande
Samtliga deltagare som antas till kursen får information om att man har möjlighet att ansöka om tillgodoräknande där universitetet bedömer den sökandes kunskaper och/eller färdigheter från tidigare utbildning eller yrkesverksamhet i förhållande till lärarlyftskursernas lärandemål.
Alla deltagare har möjlighet att kontakta studie- och karriärvägledare och boka samtal för stöd i valideringsprocessen. Det är obligatoriskt om tillgodoräknandet handlar om kunskaper som i huvudsak har utvecklats i yrkesverksamhet (kallas ibland reell kompetens).
